fredag 15 maj 2009

Välkommen, Lennox!

Släkten har blivit större. Senaste tillskottet - en grabb- har av outgrundlig anledning fått namnet Lennox. För att på något sätt förstå hur föräldrarna tänkt då de kommit fram till det föga svenskklingande namnet tog jag sökmotorn Googles till hjälp. Vill bara tala om att jag fick över 12 miljoner träffar, av vilka huvudparten verkade handla om den skotska sångerskan Annie Lennox.

Ursäkta, kära föräldrar, att jag lägger mig i ert namnval. Vad har en som heter Bengt, för rätt att ifrågasätta Lennox? Absolut ingen rätt alls! Faktiskt, tro´´t eller ej, är det fler nyfödda i Sverige under 2000-talet som fått namnet Lennox än som fått det ursvenska Bengt. Senast dopvattnet fick rinna över en Bengt-skalle i Sverige var 2003, då jag för övrigt fick två namnar. Trots att alla tänkbara gamla ursvenska pojknamn kommit till heders igen har ingen begåvats med tillnamnet Bengt under de senaste sex åren. Däremot flera Lennox.

31 svenska pojkar har namnats till Lennox. Bara en av dessa grabbar finns i Örebro Län. Kan det vara våran Lennox? Eller fanns denne Lennox tidigare och att de nu blivit två?

I motsats till mig har inte vår nyfödda släktning ett efternamn som börjar med samma bokstav som avslutar tilltalsnamnet. Det var nämligen ett stort feltänk av mina föräldrar att ge mig tilltalsnamnet Bengt eftersom efternamnet är Thörner. Varför? Jo, varje jag gång har anledning att tala om vad jag heter blir det "Beng Thörner". Att klart ljuda fram både det sista t:et i Bengt och det första t:et i Thörner är ansträngande. Försök själv får ni se. Funderar på att byta förnamn till Bengt-Olov. Eller Bengt-Sigvard.

Det problemet får aldrig Lennox, såvida han inte byter till ett efternamn som börjar på X. Vilket verkar långsökt.

Jag har ännu inte träffat Lennox, men jag hoppas att snart få den äran. Det är mycket möjligt att han i likhet med sin far blir en duktig fotbollsspelare. Så vitt jag vet har aldrig någon Lennox dragit på sig den vita ÖSK-dressen. Ska våran Lennox blir först igen, precis som han blev förste länsbo med namnet. Eller om han blev tvåa.

Välkommen, Lennox!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida