torsdag 22 oktober 2009

Från BC till A i Brånsta skola

Isac har ringt. Han skall ansvara för ett inslag i Kumlanytt - en lokal TV-kanal- om Brånsta Skola och vill att jag, som gammal elev i skolan, skall guida TV-teamet genom lokalerna i den gamla skolbyggnaden. Ska bli spännande. Jag har redan börjat inventera mitt minne av hur utrymmet var disponerat. Så vitt jag minns fanns tre klassrum, en gymnastiksal och en slöjdsal

Men var var skolmatsalen och toaletterna? Aj fasen, tur att jag kom på det redan nu, Det fanns ingen skolmatsal av den enkla anledningen att det ännu inte börjat serveras skolmåltid. Om jag inte minns fel fick jag sitta på en bänk i gymnastiksalens omklädningsrum och käka medhavda limpmackor med prickekorv och dricka mjölk producerad av Artur Wiréns enda kossa. Och toaletter av dagens modell fanns naturligtvis inte, det var utedass som gällde.

Jag gick sju skolår i Brånsta skola, från ettan till sjuan, och lämnade skolan år 1949 för fortsatta studier i Kumla Kommunala Realskola. En klassfest några år in på 50-talet kommer jag ihåg, men sen dess har jag inte varit innanför den gamla skolans väggar. Det ska bli ett spännande återseende. Hoppas jag också får tillfälle att berätta om det som hände utanför skolans väggar, till exempel på den rikligt tilltagna gräsytan som vi aldrig fick utnyttja till det vi helst ville- spela fotboll. Nej, det ska ni veta att vid den tiden, för cirka 60 år, sedan ansågs fotbollssparkande vara den simplaste och onödigaste av alla sporter. Man slet bara ut skor och man sabbade alltså skolan gräsyta. Handboll och brännboll gick däremot bra. I en provisorisk längdhoppsgrop hoppade jag 4.10, vilket gav A i "Gymnastik med lek och idrott". Sju år före denna bedrift fick jag BC av Anna Andersson, Pärlhönan kallad, i samma ämne. Har alltid funderat över vad jag gjorde, eller inte gjorde, för att förtjäna detta usla betyg.

Vem är då denne Isac, som vill ha min hjälp i ett TV-reportage om den gamla landsortskolan. Isac är 13 år, tror jag, och sedan flera år tillbaka den drivande kraften bakom lokaltidningen Kumlabladet, KD. Redaktionen finns i Torp, ett stenkast från vår gamla fotbollsplan, där vi fick slita både skor och gräsyta utan inblandning av några skolfuxar. På denna plan i Torp slog vi Sannaheds skola med 6-0, trots att "Hearna" förstärkt sitt lag med Hallsbergare. Nu har kreative Isac inlett ett samarbete med TV-kanalen Kumlanytt och skall som sitt första prao-arbete göra ett reportage om Brånsta skola. Det uppdraget hjälper jag gärna till med.

Jag kommer att informera om när ni kan se reportaget i Lokalkanalen, eller Öppna Kanalen som jag tror den officiellt heter, Såvida ni inte låter er informeras av Kumlabladet vars prenumerantstock ökar för varje dag. Den är snart uppe i tvåsiffriga tal.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida