torsdag 15 april 2010

Fyra krav som inte infriats- än!

Jag har tippat att ÖSK placerar sig på sjunde plats i årets Allsvenska. Jag redovisade det tipset i den här bloggen innan, naturligtvis, serien startade. Jag påminner nu inte om detta för att komma med något "Va var det jag sa" eller nåt sånt utan bara för att påminna om att jag kompletterade mitt tips med " inget lag i min sluttabell har bättre möjligheter att förbättra ställningen än just ÖSK". Jag sammanfattade den möjligheten i fyra krav som tarvade infriande:

1. John Alvbåge måste vara på topp i minst 27-28 av de 30 matcherna- inte 21-22 som förra säsongen.
Jag anser att Alvbåge redan har "förbrukat" två av de tre matcher han har att vara "en målvakt av ordinärt snitt". Han har klart förlorat "matchen i matchen" mot såväl Asper i Mjällby som Jankulovski i Gais.

Kursiv
2. Samuel Wowoah måste på ett bättre sätt än förra säsongen värdera när en rensning är ett bättre alternativ än att försöka spela sig ur en knivig situation.
Wowoahs svagheter i ovannämnda avseende har han tagit med sig till den nya säsongen. Till detta har han lagt en tidigare ej visad svaghet att vara mycket inaktiv och obeslutsam vid flera av årets baklängesmål.

3. Nordin Gerzic som offensiv mittfältare måste börja hota inne i motståndarnas straffområde. Han verkar tro att det alltid är "någon annan" som ska göra målen - inte han. 1 mål förra säsongen är för dåligt av en spelare som har en offensiv mittfältsroll. Han svarade dessutom inte för särskilt många målgivande passningar.
Läste för litet sedan en intervju med Gerzic där han förklarade sig nöjd med att han visserligen inte svarat för särskilt många assist, men att han hade en hel del assists till assistenten till målgöraren. Om Gerzic är nöjd med detta facit finns det inte mycket att hoppas på från det hållet. Men Gerzic behövs för att ÖSK ska nå den sjundeplats som är mitt tips.

4. Roni Porokara verkar ha samma inställning som Gerzic att det inte är han utan någon annan som ska göra
målen.
Porokara har varit totalt ur slag och därför har inte någon förnyad kreativitet och beslutsamhet i målchanssituationer noterats. Men han har naturligtvis liksom Gerzic och Wowoah ännu chansen att komma igen. Däremot är jag mera tveksam till Alvbåges roll som "medaljskapare" i ÖSK

ÖSK och Sixten Boström kör oförtrutet på med 4-3-3-systemet. Med en ensam central anfallare krävs djupledslöpande och attackerande mittfältare. Just nu är det bara Bedoya som kreerar den rollen och han gör det bra även om det inte visat sig i målprotokollet. Än. Hans miss i friläget mot Gais antyder att han skolkat från Eija Feodoroffs tillslagslektioner.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida