lördag 3 april 2010

Lysande Kumlabladet!

Du har väl kläm på varför vi äter så mycket ägg just i påsktid? Inte, då kan jag tala om att det kommer an på att det fanns ett överflöd av ägg efter fastetiden. Det var så det började med äggätarseden och den har fortsatt även om inte fastandet numera inte är särskilt utbrett med ty åtföljande överlager på ägg.

Hur jag vet det här? Jo, jag prenumererar på Kumlabladet och som prenumerant på detta lokala blad får jag sådant värdefullt vetande till livs. Annat påskvetande värt att ta del av är att påsken förr inföll på ett bestämt datum. Numera är tidpunkten för påsken första söndagen efter första fullmånen efter Bengt-dagen, d v s vårdagjämningen. Jag frågar bara, får ni som prenumererar på Nerikes Allehanda eller andra mer eller mindre stora drakar sådana fakta presenterade för er?

I senaste numret av Kumlabladet, som utkom den 28 mars, saknar jag egentligen bara ett rejält aprilskämt. Men ansvarige utgivaren, chefredaktören, grävande journalisten och pressfotografen Isac Svanberg, tycker väl att "sånt larv" får andra tidningar syssla med. Kumlabladet kan istället presentera den rykande färska nyheten att "takarbetet fortsätter hos Camilla och Björn i Sånnersta" och gräver, förmodligen med stor möda, fram att "väggarna är reglade, isolerade och täckta med OSB-skivor". Det kunde jag inte läsa ett ord om i Nerikes Allehanda.

Vidare får vi veta att nu har det hänt igen; Hästarna hos Gert-Ove har smitit igen. Lyckligtvis så smet dom från hagen till stallet, där i varje fall en av hästarna föråt sig på havre. Hela 10 kilo drog den i sig, men klarade sig lyckligtvis från kolik eller andra besvär som brukar följa av sådant frosseri.

Nu väntar jag spänt på aprilnumret i vilket vi kanske får läsa om "fotbollsplanen som försvann" om det nu finns några rester kvar av denna berömda arena " Torp Ground".

Vilken maktfaktor Kumlabladet är förstår man då KBs hemsida på nätet plötsligt bar har försvunnit ut i den del av cyberrymden dit den ya tekniken ine når. Dessutom har redaktionens mailadress blivit hackad. Det kan ha sina risker att bli för stor och betydelsefull.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida