fredag 28 december 2012

Nisse i repris, tack!

Min önskerepris i TV är Hasseåtage-revyn Gula Hund.  Revyn är från 1964 men TV-sändes några år senare. Kanske har den visats under "Minnenas Television" senare ändå, men är i mitt tycke värd en repris på reprisen. Revyensemblen bestod förutom av Hasse och Tage av Gösta Ekman, Birgitta Andersson, Monica Zetterlund och sånggruppen Gals and Pals.

Ni minns säkert Hasse Alfredsson-monologen om pensionären som rymt från ålderdomshemmet. Jag däremot minns framförallt det inslag som handlade om en grupp romer som gjorde tappra försök " att bli riktiga svenskar".Bland annat arrangerade de på eget initiativ en studiecirkeln på temat svensk geografi. I ett slutförhör testade cirkelledaren vilka kunskaper som fastnat och ställde följande fråga till den äldste cirkeldeltagaren:

- Farfar, vilka äro då Hallands floder?
- Nisse

Om revyn skulle återsändas idag tror jag att jag skulle skratta lika hejdlöst åt den dialogen som jag gjorde då för åtskilliga decennier sedan. Jag skulle då också,  inte skratta åt men njuta av, hela ensemblens framförande av den svenska nationalsången i czardas-rytm.  Som avslutning på en revy i toppklass. Låt oss få se den igen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida