torsdag 27 mars 2014

Skulle Snusse spela?

Jag fortsätter min nostalgiska 50-talsvandring Hagendalsvägen upp och Hagendalsvägen ner i Kumla. Med avstamp vid taxistationen passerar jag godishuset Pomona, Bengtssons Herrekipering , J.W. Johanssons livmedelaffär i hörnet vid Köpmangatan och Björkmans Konditori och stannar till vid IFK Kumlas informationtavla vid Kumla Järnhandel. Där, på den tavlan,  fick man svart på vitt på om Penseln, Snusse och Salle fanns med i laget mot Bredvalla på söndag eller om lagledningen beslutat satsa på en ung Pelle Yngevsson. Det sas till och med att även Penseln, Snusse och Salle fick masa sig fram till Järnhandeln för att få veta om de hade Oscar Anderssons förtroende. Eller Oscars frus förtroende- för elaka rykten sa att det var hon som hade sista ordet när laget togs ut. Men officiellt var Oscar lagledare.

Det händer även i våra dagar att lagledningar av strategiska skäl håller laget hemligt - för allmänheten och för media, men jag tror ingen spelare numera behöver ta sig till klubbens informationstavla för att få någon anledning att bättra på putsen på  fotbollsdojorna.

När det gäller Bengtssons Herrekipering har vi, tror jag,  i vår garderob en klädhängare med inbränt Bengtssons Herrekipering. Så sannolikt har någon i familjen någon gång  besökt Bengtsson för att förnya garderoben eller delar av den. Jag glömmer aldrig att Bengtssons Herrekipering alltid hade en levande tomte i sitt skyltfönster då det var julskyltning

 Annars var en annan klädesbutik längre upp på Hagendalsvägen vår huvudleverantör av kläder - Mobergs Herrekipering. Till den butiken återkommer jag senare under min vandring Hagendalsvägen upp och Hagendalsvägen ner.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida