fredag 14 december 2007

Kumlas framgångsrika Ostar

Jag kommer med ett nytt inlägg om Kumla-idrotten. Det ämnet har jag inte på långa vägar betat av än. Senast skrev jag om de fyra bröderna Johansson, "Murar-Brors" grabbar, som var en dominerande idrottsfamilj i Kumla på 40-50-talen. Men de kan inte få epitetet "bästa idrottsfamiljen" i Kumla.

Den hedersbetygelsen måste jag ge till bröderna Pettersson, Stig, Åke och Hans. Eller för att alla ska förstå vilka jag menar; Stor-Osten, Mellan-Osten och Lill-Osten. Stor- och mellanostarna var framför allt framgångrika i bandy. Mellan-Osten till och med svensk mästare i ÖSK. Han var till exempel med i den underbara SM-finalen då Edsbyn besegrades med 7-1. Stor-Osten var också framgångsrik i bandy men nådde aldrig upp till Mellan-Ostens nivå. Han var dock med i omspelsmatchen om SM-titelan mot Västanfors i Eskilstuna 1954.

Min egen Ost-favorit är Lill-Osten. Han var en alldeles utomordentligt skicklig målvakt som så småningom hamnade i allsvenska Degerfors. Han blev en i raden av landslagsmässiga degerfors-målvakter, från Skjorta till Sippa och Osten.

När kumla-fotbollen under många år varit nere på gärsgårdsnivå kom Gunnar Pousette. Gunnar som spelat allsvenskt i Sandvikens IF hamnade i Kumla av anledning som jag inte vet. Kanske var det jobbet, han blev tidsstudieman vid Svenska Skifferoljebolaget i Kvarntorp. Men framförallt blev han en injektion för fotbollen i stan. Gunnar hade sitt finger med i allt, han dundrade mot idrottsplatsvaktmästaren om planen inte var nyklippt. "Varför har du inte klippt planen, Tuppajävel".
Han såg till att träningsdosen ökade. Han tog hand om laguttagningen, den laguttagning som enligt kumlaborna tidigare skötts av lagledare Oskar Anderssons fru Greta. En som nu var given i laget var han själv, en tuff, stark och inte så litet ojuste center.

Gunnar Pousettes inträde på fotbollsscenen i Kumla ledde bland annat till en seger i DM före allsvenska ÖSK. ÖSK besegrades i finalen med 3-1. Året var 1951.

Gunnar Pousette är numera en trogen ÖSK-medlem- och supporter, men har så vitt jag vet aldrig innehaft någon ledarpost i klubben. Det tycker jag i så fall är en miss.

Mer om kumlaidrotten kommer så småningom. Varför inte om cykelesset Owe Adamsson, den kanske största kumlastjärnan av alla. Verner Hardmo får ursäkta!

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida