fredag 4 januari 2008

Här är ÖSK:s premiär- elva

Vilka förväntningar kan vi ha på ÖSK i den allsvenska dansen 2008? Är laget fågel, fisk eller, vilket jag själv tror, mittemellan? Någonting mellan åttonde och tolfte plats är mitt tips, med den vetskap jag har just nu om truppen. Men lugn, jag kommer att hinna ändra mig många gånger innan det är dag för premiär.

När jag analyserar den trupp som idag står till buds, konstaterar jag att bara fyra spelare med självklarhet tillhör en förstauppställning. Dessa spelare är Patrikarna Anttonen och Haginge, nye Magnus Kihlberg och Stefan Rodevåg. Av dessa fyra är det bara två som jag påstår har givna positioner i laget; Rodevåg som anfallare och Kihlberg cetralt i mitten. När det gäller Haginge hoppas jag han spelat sin sista match i en backlinje.

Alexander Axén har gått ut och signalerat att han vill att ÖSK ska spela enligt 4-3-3-modellen.Här ser jag direkt att han förbereder en plats för sin adept från Rynningetiden, Nordin Gerzic. Nordins perfekta plats i ett lag är i mitten i ett tremannaanfall. Så jag vill nog påstå att om Alexander får med sig Sixten Boström på 4-3-3-uppställningen så är nog Gerzic gjuten för den positionen. Spännande i så fall.

Jag känner inte till om ÖSK har värvat färdig, men om man fortfarande har tentaklerna ute så är det nog en högerback man bör försöka suga in. Jag har svårt att se vem som ska spela i den positionen när det är dags för premiär mot Trelleborg. Patrik Haginge skulle naturligtvis klara av positionen, men det får inte bli så att placerar Patrik där i brist på varje annat alternativ. Jag har sett anfallaren Johan Pettersson som högerback i en match i allsvenska reservlagsserien och då visade han att han kan vara lösningen. En lösning i så fall enligt Orvar Bergmark-modell 1951. Tränaren Pära Kauffeldt gjorde då om den mediokre anfallaren Bergmark till en back som småningom skulle nå världsklass.

Inte bara högerbacksplatsen utan hela backlinjen ser jag som den svaga och osäkra delen i lagbygget. Utan att veta hoppas jag att en av de kamerunska spelarna är av den klassen att han tar en mittbacksplats. Då i samarbete med i första hand Glenn Holgersson. På vänsterbacken har Joel Riddez genom flytt till Norge gjort den positionen ledig för hågad ersättare. Jag tror att den ersättaren blir Moses Reed. Det är dags för unge Moses att ta en plats i förstauppställningen.

För mig är tremannamittfältet och tremannaanfallet mindre komplicerat att komponera, även om det finns alternativ till den vänstra anfallspositionen. Mittfältet är gjutet för Anttonen-Kihlberg-Haginge och anfallet för Rodevåg-Gerzic-Näfver. På Näfver-positionen kan jag som alternativ tänka mig såväl James Frempong som Robert Walker och Samuel Wowoah.

När tre månader är kvar till den allsvenska premiären dristar jag mig till att tippa följande startelva för ÖSK:
Målvakt: Peter Westman
Backlinje: Johan Pettersson- Kamerun-Glenn Holgersson-Moses Reed
Mittfält: Patrik Anttonen-Magnus Kihlberg-Patrik Haginge
Anfall: Stefan Rodevåg-Nordin Gerzic-Kristoffer Näfver

Någon som har något att anmärka? Försök själv då, så får du se hur lätt det är!

Bengt

3 kommentarer:

Klockan 7 januari 2008 kl. 01:12 , Blogger Vänlige sa...

Här kommer ÖSK:s startuppställning:
Målvakt: Peter Westman
Backlinje: Patrik Anttonen, Magnus Wickström, Patrik Haginge, Glen Holgersson.
Mittfält: Bertin Ze Ndille, Magnus Kihlberg, Nordi Gerzic.
Anfall: Stefan Rodevåg, Eric Bassombeng, Kristoffer Näver.
På bänken: Richard Richardsson, Nedim Halilovic, Stefan Pettersson, Robert Walker.

 
Klockan 7 januari 2008 kl. 07:21 , Blogger Vänlige sa...

Stefan Pettersson är ingen ny spelare han fick bara fel förnamn, skall vara Johan Pettersson.

 
Klockan 7 januari 2008 kl. 11:58 , Blogger Bengt sa...

Ja, du kommer väl att ha sisådär en två-tre rätt när startelvan mot Trelleborg presenteras. En sådan säker bedömare som Kenneth Karlsson anser inte att Haginge ska spela i backlinjen. Dessutom anser jag Nordin vara given som mittgubbe i anfallet.

Tack för namnen på kamerunerna!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida