tisdag 1 januari 2008

Kihlberg ny Larsen

Hur kunde jag glömma Magnus Kihlberg? När det nu offentliggörs att Magnus är aktuell för ÖSK, ser jag framför mig hur Anders Uddling på NA ler i mjugg; "den var tydligen inte så komplett den där redovisning över ÖSK:s förträfflighet och framgång då det gäller bevakning av lokala talanger". Ännu en gång; hur kunde jag glömma Magnus Kihlberg, när jag redovisade de spelare som gått ÖSK förbi och ändå gjort allsvensk karriär.

Ett är ändå säkert, Magnus Kihlberg var en spelare som ÖSK gärna ville ha, men uppenbarligen var inte den kärleken besvarad. Först valde KIF-aren Kihlberg Forward före ÖSK, sedan valde Forward-spelaren Kihlberg Örgryte före ÖSK.

Det finns alltså skäl att göra korrigeringar av den analys som säger att 3 spelare från distriktet slunkit förbi ÖSK och skaffat sig allsvensk fähighet i andra klubbar. Den siffran skall rätteligen vara 5, nämligen Pierre Bengtsson, Oscar Jansson, Agbar Barsom, Magnus Kihlberg och Magnus Wikström. Två av dessa har alltså kommit till ÖSK på "gamla"dar , nu också kanske en tredje. Det måste dock sägas att alla fem spelarna fanns under Arvi Taalers lupp, men att ÖSK av skilda anledningar förlorade kampen om dem. Kvar står att man vann kampen om 32 andra spelare.

Att observera är att ovanstående analys gäller till och med år 2006. I bjärt kontrast till denna ÖSK-effektivtet står att man under 2007 fått se fem spelare gå klubben förbi. Kanske också detta kräver en genomlysning, men jag kan för litet om orsakerna till att ÖSK-nätet uppenbarligen blivit mer grovmaskigt för att vara den som gör analysen. Kanske något för Anders Uddling.

Slutligen; jag hoppas verkligen att ÖSK ror hem ett kontrakt med Magnus Kihlberg. Han vore verkligen den perfekte efterträdaren till Lars Larsen.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida