måndag 7 januari 2008

Uddling mångårig medarbetare i NA

Mitt inlägg med rubriken "Uddling har svarat" avslutade jag med: Förresten; vad har karln gjort från 1990 itll en bit in på 2000-talet? Från total anonymitet till sportchefsjobb på Stora Nerikes Allehanda på nolltid, eller...? Någon som vet?

Jo, någon visste, nämligen Anders Uddling himself. Så här ser hans karriär på Nerikes Allehanda ut:

1990-1997 Nyhetsreporter på allmänna redaktionen med diverse grävjobb på meritlistan
1998-2002 Nyhetschef
2003- Sportchef

Som mångårig prenumerant på tidningen skäms jag över att inte tidigare uppmärksammat hans journalistiska insatser.

När NA för någon dag sedan redovisade BK Forwards bidrag till svensk elitfotboll var det samtidigt ett litet svar på den kritik jag riktat mot främst Anders Uddling. Man visade att min analys över ÖSKs lyckade respektive misslyckade rekryteringar av lokala talanger inte var helst fullständig. Jag hade missat att också Richard Nilsson och Mikael Mårtensson smitit förbi ÖSK:s talangscouter och etablerat sig som allsvenska spelare i Örgryte resp. Degerfors. Tack NA, nu börjar redovisningen bli korrekt, om nu inte Uddling återupptar sitt grävande och hittar någon mer spelare som gått ÖSK förbi.

1. ÖSK har under åren 1987-2007 värvat 38 spelare från distriktsklubbar. 32 av dessa har nått allsvensk status i klubben
2. Under samma period har 7 spelare från klubbar i distriktet blivit allsvenska spelare utan att ha passerat ÖSK. Två av dessa har dock kommit till ÖSK efter karriärer i andra klubbar.
3.Under 2007 har 5 spelare valt andra allsvenska klubbar än ÖSK för sina fortsatta karriärer.


Bengt



2 kommentarer:

Klockan 11 januari 2008 kl. 12:51 , Blogger Kaffe Ragnar sa...

Bengt!
Jag tycker du är dum mot Uddling. Du vet väl att det är olagligt att diskriminera. Idag finns det diskrimineringsombudsmän anställda både i kommuner och ute i näringsliv. Uddling är en unik medmänniska som vi måste behandla som vilken broder som helst.
----
Vill att du är snäll mot Uddling för vi är ju ett snällt släkte ... vi från Örebro.
/kaffe ragnar

 
Klockan 14 januari 2008 kl. 13:47 , Blogger Bengt sa...

Jag kan inte hjälpa att jag längtar efter Hans Jonsson. Måtte han komma tillbaka! Jag bara undrar på vilka meriter Anders Uddling blivit Sportchef.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida