fredag 29 februari 2008

Ännu vet ingen vem som ska besätta de nya rollerna i ÖSK

Ytterligare en träningsmatch som spädde på oron inför den allsvenska starten. Å andra sidan vet jag hur litet resultaten i träningsmatcherna betyder när allvaret börjar. I tämligen färskt minne har jag den formidabelt lyckade försäsongen inför den första av de två säsongerna i Superettan. Efter den försäsongen var det aldrig snack om annat än att ÖSK skulle åter till Allsvenskan "med vändande post". Vi vet hur det gick. Nämligen inte alls.

Varför finns det då oro att känna inför den seriestarten? Ja, det är inte resultaten så mycket som att spelarna med tydlighet inte känner sig bekväma med det 4-3-3-spel som tränarparet Sixten & Alexander har beordrat, Eller hinner man finslipa rollerna på de 4-5 träningsmatcherna som återstår innan premiären. Ja, det vore nog möjligt om Sixten & Alexander nu vore klara med vilka elva spelare det är som ska trimmas in i sina roller, Men så är det knappast. Är ganska säker på att vi inte förrän den sista träningsmatchen före premiären, mot Åtvidaberg, kommer att få se premiärlaget födas.

Jag har sett fyra av de hittills spelade träningsmatcherna och efter det jag sett där torde inte premiärelvan inte avvika särskilt mycket mot denna:

Målvakt: Peter Westman
Backlinje: Joakim Green, Bertin Ze Ndille, Patrik Haginge och Glenn Holgersson
Mittfält: Fredrik Nordback, Nordin Gerzic, Sebastian Henriksson
Anfall: Eric Bassombeng, Nedim Halilovic, Kristoffer Näfver

Å andra sidan inser jag att det bara är Westman, Haginge och Nordback som är självklara i en startelva. En styrka eller svaghet? Jag vet inte. Jag börjar mer och mer inse vilket tomrum Lars Larsen lämnat efter sig,

Bengt

1 kommentarer:

Klockan 1 mars 2008 kl. 05:26 , Blogger Kaffe Ragnar sa...

Hej Bengt!
Håller med dig. Jag har sett 45 minuter av de 4 träningsmatcherna och upptäckte samma sak. (borde kanske se mer innan jag yttrar mig)
Var är centrallinjen? Djupet på mittfältet? Jag saknar stabilitet och linjer i spelet.
Sixten är kritisk till passningsspelet och inställningen i NA kommentarer!!!
Han säger i samma artikel att han inte delgett/ coachat spelarna i sitt tilltänkta spelsystem 4-3-3.
Aj Aj Aj. Snart bränner det till. Defensiva grunder eller taktiska utgångslägen i de olika lagdelarna måste trimmas tidigt.
Jag har plötsligt blivit orolig!
.. men hoppas självklart att jag har fel.
//Kaffe- Ragnar

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida