lördag 23 februari 2008

"Knycken" var svår att ersätta

På Alfa-bildernas tid fick även min bror Pelle vara med på bild. På baksidan av korten fanns alltid en liten presenterande text. I Pelles fall stod som rubrik "Pelle med påbrå" med textinformationen att hans (vår) pappa Lars spelat i IFK-Kumla under 1920-talet.

Egentligen har varken jag, Pelle eller övriga syskon fått någon riktig bild av hur det var med pappas fotbollsspel. Själv talade han aldrig om några fotbollsminnen, vad jag kan komma ihåg, men i rättvisans namn ställde vi väl heller inga frågor om hans fotbollsbravader. Det ångrar jag nu när det för länge sedan är för sent att ställa frågor. Visst har minnesgoda kumlabor berättat om den snabbe vänsteryttern som kallades "Knycken", men jag hoppas att jag nu, när jag kommit in i den gemenskap som studerar kumlaidrotten med tidningsklipp som studiemateriel, ska få veta litet mer om faderskapets, Lasse Thörner, framfart på fotbollsplanerna.

En liten puzzelbit fick jag redan i fredags då en av nostalgikerna gav mig ett blad med en fotbollsvisa författad av välkände kumlamusikanten Artur Pettersson, mera känd som Kumla-Greven. Han skrev visan till en IFK-basar som genomfördes 16-17 augusti 1924. Melodi var Bonn-Jazz, som jag inte för mitt liv kan komma på hur den låter, och visan handlade om och häcklade fotbollen i Kumla. En av de många verserna handlade om min pappa:

"Och på fotbollsektionen de aldrig tycks få
nån på vänsterytter som något förmår
sen Lasse med vändningen hastigt försvann
så tycks de på vänstern ej få någon ann"

Dessa rader genererar flera frågor. Var det "vändningen" som gav honom smeknamnet "Knycken"?
Men varför "försvann" han hastigt. 1924 var han 21 år och borde ha varit på gång ordentligt som fotbollsspelare. Hade han redan tröttnat? Eller var det då han nappade på erbjudandet om jobb i Mjölby som behövde utbildade skotekniker ( som väl skomakare heter nuförtiden) till nystartad skoindustri? Jag vet att han flyttade till Mjölby för det var där han träffade min mamma. Men var det den flytten som skedde "hastigt"?.

Av "Kumla-Grevens" vistext att döma var pappa svår att ersätta på vänsterkanten, så han var nog inte så pjåkig, "Knycken"!

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida