fredag 22 februari 2008

Marknadföring med flygbladsmetoden

Att marknadsföra och sprida kännedom om sin blogg är inte så lätt. En metod vill jag absolut avråda, nämligen att använda dom kraftiga vårvindarna som just nu sveper över våra trakter. Jag tror inte man får fram informationen på rätt sätt den vägen. Jag vet, jag har prövat metoden.

Fulladdad med utskrifter från min blogg parkerade jag idag på morgonen på torget i Kumla. Det var bara de inlägg med anknytning till Kumla jag hade med mig i en mapp. Eftersom det blåste rejäla virvelvindar på Kumla Torg var det natuligt att ta ett extra stadigt grepp om mappen med de ca 60 A-fyraarken med bloggtext. Eller rättare sagt, det hade varit naturligt att ta ett stadigt grepp. Vilket jag inte gjorde. Under några minuter täcktes plötsligt luftrummet över Kumla Torg av vita ark. Ett 60-tal verkade det vara. Eftersom det var virvelvindar seglade bladen iväg i samtliga fyra väderstreck och med en sådan hastighet att även en person med ambitionen att tangera Bekeles världsrekord på 5000 meter fann det lönlöst att springa efter.

Jag får ta tillfället i akt att tacka alla dom morgonpigga, klockan var 09.00, kumlabor som var på väg mot torget från diverse sidogator. Man lät sig inte överraskas av de virvlande bloggpappren utan fångade in dom en efter en. På det sättet fick jag tillbaka hälften av mina inlägg. Resterande kommer tyvärr att ligga och skräpa i portgångar, på gräsmattor och under bilar. Till avsevärd kostnad för renhållningsvdelningen på Kumla Kommun. Förlåt!

Så startade mitt besök i Kumla. Fortsättningen blev desto roligare tillsammans med gänget som varje fredagsmorgon träffas för att idka idrottsnostalgi med hjälp av de hundratals välmatade pärmar med tidningsklipp som legendariske idrottsledaren Calle Lundholm lämnat efter sig.

Jag hann inte läsa så många klipp idag, men jag ska absolut återkomma för att bland annat samla på mig stoff till kommande inlägg på bloggen. Det första inlägget i den vägen kommer inom kort men jag kan inte undanhålla er ett tidningsklipp som direkt drog till sig min uppmärksamhet. Det var en artikel i Nerikes Allehanda där tidningens sportchef Olle Åkerberg, gammal ÖSK-are för övrigt, spekulerade kring en kommande uttagning av ett landskapslag i fotboll. I sitt förslag föredrog han laxåspelaren Kurt Andersson som center före en viss Orvar Bergmark. Nerikes Allehands sportredaktion levde upp till sitt rykte även på den tiden, 1951.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida