onsdag 20 februari 2008

Svenskar är från Sweden

Vare sig namnet Sverige kommer av Svea Rike eller Svitjod eller något annat namn från fordom tycker jag det är ett förfärligt fult namn. Både stavningen S-v-e-r-i-g-e och uttalet "Svärje". Finns det något annat ord med stavningen e-r-i-g som uttalas "ärg"? Eftersom det inte finns någon bekräftad härkomst av namnet Sverige tycker jag att vi utan skam kan lämna det namnet och i fortsättningen enbart lystra till Sweden, det namn vi har ute i stora världen. Det är internationellt, vackert och välklingande. Däremot vill jag inte, vilket annars vore konsekvent, säga att jag är en Swede, eftersom det betyder "kålrot" på engelska. Jag är en svensk som kommer från Sweden.

Från och med nu heter vårt fosterland Sweden. Någon större förändring av nationalsången behövs inte . Det går alldeles utmärkt med "Ja, jag vill leva, jag vill dö i Sweden".

I konsekvens med den rådande stavningen av Sverige skulle vårt grannland i väster stavas Norige

Skämt åsido, nog är Sverige ett fult namn. Inte behöver man ställas inför riksrätt för landsföräderi för den uppfattningnen.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida