tisdag 15 april 2008

Alla ska lämna företräde vid Lekochbusrondellen

Trogen mitt bevakningsuppdrag när det gäller det synnerligen provisoriska rondellbygget vid Lek- och Buslandet får jag lämna följande lägesrapport. Per cykel tog jag mig upp på cykelbron över motorvägen där man mycket överskådligt ser vad som händer i den märkliga rondellen. Occh visst händer det saker. Ideligen. Tveksamheter, ilskna signaler, törnar mot de utplacerade bildäcken och grindarna. Och mycket annat. Bara under de dryga tio minuter jag studerade cirkusen fick jag vara med om allt detta.

Jag har hela tiden trott att sedvanliga rondellregler gällde, men vid dagens inspektion upptäckte jag att förutom skyltningen för cirkulationsplats finns "lämnaföreträde-skyltar - från alla håll. Detta innebär bland annat att bilister som kommer Västhagagatan från Västhaga skall lämna företräde för bilister som kommer från Åbyvägen från höger. Men eftersom även Åbyvägsbilisten skall lämna företräde enligt skyltningen står de här båda bilisterna följdriktigt och väntar på varandra. Vilket ger upphov till trafikstockning, irritation och ilskna signaler. Jag såg vidare stora "oljetankers" kommande Västhagagatan från Adolfsbergshållet som var så koncentrerade på att ta sig igenom den trånga passagen att de förbisåg att de hade väjningsplikt gentemot bilar som var inne i rondellen.

För hyenor som gillar trafikkaos, ideliga olyckstillbud och det gudomliga ljudet från hastiga inbromsningar rekommenderar jag att ta plats uppe på cykelbron. Ta gärna med en stol, en termos kaffe och en kanelbulle. Underhållningen bjuder Örebro Kommuns Gatukontor på

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida