onsdag 23 juli 2008

Ett kristligt byte

Utan att kunna presentera något officiellt tävlingsresultat kan jag på nytt titulera mig distriktsmästare i smultronplockning . Årets resultat blev något mellan 8-11 liter, osäkerheten beror på att all skörd inte mätts och vägts innan inmundigandet. Tvåan lyckades med möda, men med mycket liten entusiasm, spurta till sig ett slutresultat på ca 1,5 liter. Om jag ville skulle jag också kunna bli distriktsmästare i hallonplockning.

Alla vi skogens män som är mästare på olika områden träffas då och då för att jämföra våra prestationer därute bland granar och mossa. En sådan träff har fört mig samman med "Kantarellmästaren" , det vill säga distriktmästaren i kantarellplockning. Det har resulterat i överenskommelsen att vi ska låta respektives täckelser falla. Det betyder att han ska få ta del av mina, för alla andra, dolda smultronmarker och jag får tillgång till, i en första runda, ett kantarellställe. Den första visningen av detta kantarellställe sker i morgon, torsdag. Det gäller för mig att noga memorera vägen till detta ställe, för att senare kunna ta mig dit utan kantarellmästarens guidning.

Jag vill gärna nämna att "Kantarellmästaren" också är inofficiell amatörmästare i fångande av gös. För Örebro län, alltså.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida