måndag 14 juli 2008

Slåtteräng med ÖSK-hjälp?

Läser i dagens Allehanda om "länets vackraste plats", Tjälvesta Äng i Snavlunda i södra Örebro Län. Det är inte tidningen eller ens Snavlunda Hembygdsförening som står för betyget "länets vackraste plats" utan det är skrivaren av dessa rader. Men jag är övertygad om att jag har hembygdsföreningen med mig i betygsättningen.

Varför har då Allehanda uppmärksammat denna oas just nu? Jo, i helgen, precis som alla tidigare år vid den här tiden, har idoga män och kvinnor anslutna till Snavlunda Hembygdsförening i samlad tropp dragit till ängen med liar och krattor för att genomföra den årliga slagningen av slåtterängen. Det är nämligen en förutsättning för att vi även nästa år ska kunna njuta av den fantastiska blomprakt som ängen bjuder på i maj-juni varje år. Läs förresten gärna artikeln och ta del av alla fakta kring ängens artrikedom. Och ta gärna föralldel en tur till ängen som fått sitt namn efter Berit Spongs Tjälvesta Gård, som finns i blickfånget tvärs över sjön för övrigt.


Jag förutsätter att mina ÖSK-vänner Lars-Gunnar och Sven-Arne, sommarboende i Snavlunda, var med i gänget som med krattor och liar gjorde det jobb som också betande kossor kan utföra. Att slå med lie är en svårt konst men jag tror mina vänner om att i varje fall kunna hantera en kratta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida