måndag 7 juli 2008

Inget marknadspris på vilda "gubbar"

Jag förstår att ni har undrat och väntat på besked. Jag behöver inte hålla er på halster längre, så nu får det bli sagt. En liter smultron består av cirka 1400 bär. Plus minus tio procent beroende på bärens storlek. Förmodligen är det ingen mer i hela Sverige som så här på direkten kan ge er det beskedet. Jag kan inte tänka mig att det är någon mer som tagit sig före att räkna. Dom allra flesta är ju helt normala och ännu fler verkar aldrig komma på tanken att plocka smultron.

Eftersom jag vid det här laget plockat 9 liter av de ljuvligt doftande bären, har jag gripit tag om och landat ungefär 12600 smultron i plockmuggen. För ni ska veta att smultron är inte som lingon som man kan riva till sig ett tiotal i ett enda grepp. Smultron kan bara plockas ett och ett.

När jag härom dagen plockade bär väl synlig från bilvägen stannade en bil bredvid mig och jag väntade mig en fråga om vägen till Lockenkil eller någon annan plats. Men nej, damen i bilen såg att jag hade en bunke med smultron och frågade om hon fick köpa min skörd. Jag sa naturligtvis som det var att bären inte var till salu och förresten finns det, vad jag vet, inget marknadpris på smultron. Hon frestade mig med ett bud på 20 kronor för hela rasket, men jag svarade att för 200 kronor kunde hon få hälften. Eftersom hon inte svarade utan bara körde iväg finns det fortfarande inget marknadspris på "de vilda jordgubbarna", som dom heter på utrikiska.

Mitt bud på 200 kronor betyder cirka 600 kronor per liter. Ett styckepris skulle då bli 42 öre per bär. Jag skulle rent av kunna tänka mig att sälja min överproduktion för 40 öre bäret. Är den nån som nappar?

Jag kan också tänka mig ett kristligt byte; en liter smultron mot ett bra svampställe

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida