tisdag 8 juli 2008

Örebro Läns Sportklubb

Hur skulle ett Örebro Läns Sportklubb se ut? Jag kom att tänka tanken när en expert som Pelle Blohm inte är nöjd med att ÖSKs nuvarande allsvenska trupp bara innehåller 13 (!) spelare fostrade i länsklubbar. Han säger sig få stå till svars inför diverse fotbollsfolk för att fotbollstalanger med örebrobakgrund försvinner ut över landet utan att först passera Örebro SK. Ja, hur skulle ett Örebro Läns Fotboll kunna se ut om alla dessa kom tillbaka hem till Örebro? Kanske så här:

Målvakt
Oscar Berglund, Helsingborgs IF
Backlinje
Patrik Anttonen, ÖSK
Magnus Wikström, ÖSK
Patrik Haginge, Djurgårdens IF
Samuel Wowoah, ÖSK
Mittfält
Jilovan Hamad, Malmö FF
Magnus Kihlberg, ÖSK
Nordin Gerzic, ÖSK
Mats Rubarth, AIK
Anfall
Mikael Jidsjö, ÖSK
Mattias Jonsson, Djurgården

Det är väl egentligen bara Mattias Jonsson och Patrik Haginge bland de utflyttade som skulle förstärka dagens startelva. Och notera att spelare som Marcus Gustavsson, Pierre Bengtsson, Dejan Garaca, Kewin Walker och Per Johansson sannolikt bara skulle få konkurrera om en plats på bänken. I konkurrens i så fall med Fredrik Nordback, Glenn Holgersson, Kristoffer Näfver, Stefan Rodevåg, Kim Olsen och Robin Staf. För att nämna några.

Hugade laguttagare av annan kaliber än jag får gärna komma med kritik mot mitt tänkta Örebro Läns Sportklubb.




11 kommentarer:

Klockan 9 juli 2008 kl. 01:59 , Blogger Pierre sa...

Oscar Berglund

Per Johansson
Patrik Haginge
Mats Rubarth

Jilovan Hamad
Mirza Jelecák
Daniel Tjernström
Abgar Barsom
Pierre Bengtsson

Ola Toivonen
Mattias Jonsson

 
Klockan 9 juli 2008 kl. 02:53 , Blogger Bengt sa...

Får verkligen ingen enda i dagens ÖSK-trupp plats i din Örebro Läns Sportklubb? Visserligen hör Degerfors till vårt län men inte till vårt fotbolldistrikt. Därför har jag uteslutit Tjernström och Toivonen. Din trebackslinje skulle få ett litet h-e i Allsvenskan. Mirza är till och från ordinarie i superettaklubben Landskrona. Kom igen med ett nytt försök!

 
Klockan 10 juli 2008 kl. 01:57 , Blogger Bengt sa...

Ditt val av signatur antyder att du är degerforsare. Har jag rätt?

 
Klockan 10 juli 2008 kl. 23:58 , Blogger Pierre sa...

Odlar du fördomar igen...?
Herr Thörner som har många funderingar. Är det bra med många medlemmar i en förening? Noterade att Djurgården aktivt värvar på sin hemsida.

 
Klockan 11 juli 2008 kl. 00:31 , Blogger Bengt sa...

Nej, jag bara komma att tänka på Leif Olsson, Råing och några till när jag förstod betydelsen av din signatur.

Ja, det är bra med många medlemmar om det är medlemmar som verkligen engagrar sig i föreningens arbete, går på möten, sätter sig in i föreningens situation, lägger förslag och sätter sig in i personval och andra valfrågor på årsmötet För föreningens ekonomi har medlemsavgiften vanligtvis marginell betydelse

Djurgården som du hänvisar till vill kanske kompensera frånvaron av stockholmare i laget med stockholmare i medlemskadern. På något sätt måste man leva upp till beteckningen "Stockholms Stolthet"

Vi kanske ska tala om för läsarna att ossifragus är latin och betyder ungefär BENKNÄCKARE

 
Klockan 12 juli 2008 kl. 01:33 , Blogger Bengt sa...

Jag måste erkänna att jag glömde bort Agbar Barsom. Han får i min elva gå in som höger mittfältare i stället för Jilovan Hamad

 
Klockan 12 juli 2008 kl. 01:41 , Blogger Pierre sa...

Vem knäckte benet på vem senast...? Om ÖSK har 2000 medlemmar som alla är aktiva och Degerfors har 10000 medlemmar varav 2000 är aktiva. Menar du då att ÖSK:s förutsättningar är att föredra?

 
Klockan 12 juli 2008 kl. 03:18 , Blogger Bengt sa...

Om du inte tycker att din signatur inte passar in på Degerfors, varför har du då valt den.

Ditt resonemang om medlemsantal förstår jag inte. Om du förklarar dig ska du få ett svar.

 
Klockan 12 juli 2008 kl. 03:25 , Blogger Bengt sa...

Om du inte tycker att din signatur passar in o s v, menade jag

 
Klockan 15 juli 2008 kl. 01:36 , Blogger Pierre sa...

Min fråga: Är det bra med många medlemmar i en förening.
Herr Thörners svar: Ja, det är bra med många medlemmar om det är medlemmar som verkligen engagrar sig i föreningens arbete, går på möten, sätter sig in i föreningens situation, lägger förslag och sätter sig in i personval och andra valfrågor på årsmötet
Mina förutsättningar med följdfråga: Om ÖSK har 2000 medlemmar som alla är aktiva och Degerfors har 10000 medlemmar varav 2000 är aktiva. Menar du då att ÖSK:s förutsättningar är att föredra?
Mitt förtydlingande av resonemang om medlemsantal: Sundsvall har 100 medlemmar och alla är aktiva i föreningen. Gefle har 1000 medlemmar varav 100 är aktiva i föreningen. Vilken förening anser Herr Thörner har de gynsammaste förutsättningarna?

 
Klockan 15 juli 2008 kl. 08:07 , Blogger Bengt sa...

Varje förening brukar i sin årsredovisning tala om hur många betalande medlemmar man har och gör då också en redovisning hur många som är aktiva och hur många som är passiva medlemmar. Aktiva är de som tävlar eller spelar för klubben och passiva är alla de som i stort sett bara betalar årsavgiften oh tar del av de medlemsförmåner som följer med medlemskapet. Jag kan inte tro att Degerfors, som du nämner som exempel, har 2000 aktiva medlemmar. Därför blir hela diskussionen konstig. Eftersom alla dessa kommentarer ligger under mitt inlägg Örebro Läns Sportklubb har vår diskussion hamnat alldeles för långt ifrån detta ämna. Jag avser att återkomma med ett huvudinlägg där vår diskussion kan fortsätta.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida