torsdag 18 september 2008

Grattis Kalmar med 3 x Elm

"Jag tycker att Lasse Lagerbäck ska göra en "waggerydare" och ta ut kalmartrion Elm i EM-truppen. Det skulle ge det svenska landslaget ett unikt vapen i de stora sammanhangen - det långa inkastet. Varför alla tre? Jo, annars blir det ju ingen "waggerydare". Och, förresten, det är ju bröderna till långkastaren som är bäst att ta tillvara de långa inkasten. Till sist en undring i detta sammanhang - varför har inte långa inkast blivit ett vapen hos de riktigt stora lagen? "

Så skrev jag i min blogg den 23 april i år. Då var det ett smått skämtsamt och raljant tips till vår förbundskapten men idag, efter att ha bevittnat Kalmar FFs seger i UEFA-cupen mot holländska topplaget Feyenoord är jag beredd att ta bort skämt- och raljansstämpel. De tre välväxta bröderna var formidabelt skickliga i sina resp. roller. Något mål efter broder Rasmus långa inkast blev det visserligen inte, men väl efter en välavvägd frispark från densamme. Frisparken nickades i mål av broder Viktor.

Ni vet väl vad en "waggerydare" är. Jo, på 50-talet, tror jag det var, tog dåvarande UK med Putte Kock i spetsen ut en trio från division 2-laget Waggeryd i en landskamp mot Danmark på Råsunda. "Gliet" Eliasson, Lennart Nilsson och Göran Lindblad hette de tre. Naturligtvis blev det ingen succé för trion. Jag är övertygad om att bröderna Elm från Kalmar FF skulle klara en sådan upphöjelse betydligt bättre.

Grattis Kalmar förresten! Ni gör bra reklam för Allsvenskan och svensk fotboll

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida