söndag 7 september 2008

Det räckte med e n hund vid kravallerna

Det behövs nog många åsyna vittnens samlade vittnesbörd för att få en heltäckande och sann bild av vad som verkligen hände vid "kravallerna på Vallen" den 25 oktober 1970. Jag har påmints om det dels genom ett mail från en som var där, dels genom ett reportage i den ÖSK-tidning vi i veckan fick som bilaga till Nerikes Allehanda.

"En som var där" ger mig i huvudsak rätt i min beskrivning, utom i ett avseende. Det var inte, som jag påstod, polis med hundar som till slut kunde rensa planen från blåvita huliganer utan - en hund. Det räckte för att för att sätta skräck i invasionsarmén som ockuperade Vallens gröna matta. Även i ÖSK-bilagan påstods att "hundpatruller rensade planen" Men äras den som äras bör - en välutbildad riesenschnauer från polisens hundskola.

Varken min mailande vän eller ÖSK-bilagan nämner något om att Göran Kummelstedt välte en vattenhink över en åskådare på bänkplats, så det kanske är en skröna. Finns det någon som vet mer om denna eventuella händelse så hör av er!

Veckotidningen SE, saligen avsomnad, gav ut ett nummer som speglade händelserna i ord och bild. Detta nummer av den nu avsomnade bildtidningen finns enligt uppgift att köpa på muséet i Örebro. Snälla muséet, reservera ett ex till mig!

Jag återkommer om fler uppgifter inkommer som ger ytterligare fakta om vad som hände vid "Kravallerna på Vallen"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida