tisdag 16 september 2008

Vilken fantastisk hundraåring!

Vilken eller vilka klubbar i Sverige kan göra Örebro SK äran stridig när det gäller epitetet "framgångrikaste all round-klubb"? Kanske någon av storstadsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby, men vilka mer...Varje läsare av 100-åriga ÖSKs jubileumsbok måste imponeras av den enorma bredden och hur den bredden i så många fall nått svensk elitnivå.

Köp och läs jubileumsboken! Även fast jag på något sätt varit en del av klubben i över 60 av de 100 åren finns det avsnitt och berättelser i boken som fördjupar mina kunskaper om klubben som under så många år varit min, som åskådare, aktiv, anställd och bara medlem och anhängare. Den 30 augusti 1942 såg jag min första ÖSK-match live på Eyravallen. ÖSK spelade mot Avesta och vann med 5-0. Jag kommer ihåg att Gösta Lindh gjorde merparten av ÖSK-målen. Nu nästan exakt 66 år senare väntar jag på att få se samma klubb spela match mot Gefle IF i Allsvenskan. Allt som hänt mellan dessa två matcher har jag på något sätt tagit del av, låtit mig fröjdas åt eller sörja över. Så jag vill påstå att jag kan min ÖSK-historia, i varje fall den som handlar om fotboll, men jag finner ändå, eller kanske just därför, oerhört stor behållning att läsa boken.

I jubileumsboken porträtteras 100 personer som av bokens redaktionella trojka bedöms ha betytt litet extra mycket för klubben. Den redovisningen visar med all önskvärd tydlighet att Örebro SK under alla de 100 åren varit en helt mansdominerad idrottsklubb. Inte ens under de senaste 20-30 åren då den kvinnliga idrotten tagit stormsteg framåt har mansdominansen på något sätt brutits. Av "de hundra betydelsfulla" finns bara tre kvinnor; Gördis Sanderskog, Greta Adrian och Carina Karlsson. Måhända inga flera kvinnor allvarligt kandiderade att komma med på listan, men jag hoppas att redaktionen ändå diskuterade kandidater som Ingalill Nilsson, som under många år skötte klubbens ekonomifunktion, Gudrun Pettersson, som jag vet än idag deltar i klubbens arbete och Rut Andersson, hon som alltid spred trivsel i klubblokalen under gamla träläktaren.

I jubileumsboken, som titlats "100 år av människor, möten & matcher" har inte med en rad uppmärksammats "epoken Kronblom", den epok då den folkkäre seriefiguren inte bara förärades en uppmärksammad staty utan i egen högst levande person var en stående, och liggande, aktör på "Nöjesfältet Eyravallen". Men jag tror jag förstår hur redaktionen resonerade. Tror jag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida