tisdag 14 oktober 2008

ÖSK-toppen 1

ÖSKs jubileumskommitté har, vilket framgår av föregående inlägg, utsett ett virtoust nummer av bandyeleganten Gösta "Stockis" Kilhlgård till århundradets prestation med tonvikt på teknik och fantasi. Ett bra val. Det är naturligtvis svårt att sålla ut en enskild prestation av tusentals som skickliga ÖSKare utfört under åren. Jag vet för jag har försökt göra min egen tio-i-topp-lista över de prestationer, begränsade till fotboll, som jag bevittnat som åskådare. Jag vill gärna ha synpunkter på min lista.

1. Den 5 maj 1991 spelade ÖSK allsvensk match mot IFK Norrköping på Idrottsparken. ÖSK vann med 2-0 efter mål av Kubisztal och Magnus Erlingmark. Just Magnus Erlingmarks mål var ett exakt synkroniserat samspel mellan Hans Holmqvist och Magnus Erlingmark. Målet betydde 2-0 och föll i den 53:e matchminuten.

De båda huvudrollsinnehavarnas positioner var mittlinjen längst till vänster (Holmqvist) respektive tio meter in på motståndarnas planhalva längst ut till höger (Erlingmark). Holmqvist slog en patenterad crossboll med riktning mot högra delen av Norrköpings straffområde, lagom långt från målet för att målvakten Lasse Eriksson inte vågade gå ut. Samtidigt som bollen lämnade Holmqvists fot började Erlingmark löpningen mot norrköpingsmålet. Skärningspunkten mellan bollbanan och Erlingmarks löpriktning blev maximalt perfekt för att Erlingmark skulle kunna sätt pannan till och skalla in bollen i Lasse Erikssons bortre kryss. Ett under av precision i samarbetet mellan två stora fotbollsspelare. Holmqvists cross hade varit värdelös och bortkastad om inte Erlingmark starat sin långa och viljestarka löpning och Erlingmarks löpning hade bara kostat krafter om inte Holmqvists cross varit av sådan mästarklass.

Jag utnämner detta mål på Idrottsparken i Göteborg till det vackraste ÖSK-mål i fotboll jag sett. Det utfördes inte av en ensam spelare som i Kihlgård-fallet utan var ett sagolikt fint exempel på vad skickliga spelare tillsammans kan åstadkomma.

Jag återkommer i morgon med nästa ÖSK-prestation på min lista, ÖSK-toppen 2

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida