fredag 24 oktober 2008

ÖSK-toppen 10

Platserna ett till nio på min ÖSK-topplista beskriver nio förnämliga fotbollsprestationer, samtliga ledande till viktiga mål eller mirakulösa räddningar för det svart-vita laget. Nummer tio har inget sådant heroiskt över sig. Bara fyrtiofem minuters oerhört roande fotbollsunderhållning inför en tiotusenhövdad publik på Eyravallen.

Näst sista omgången av Allsvenskan 1953. För ÖSK gällde betinget att bara segrar i de två avslutande matcherna skulle ge förnyat allsvenskt kontrakt. Kvar på programmet var att möta serieledarna Malmö FF på hemmaplan och arga lokalkonkurrenten Degerfors på bortaplan. Men ÖSK förlorade redan mot Malmö FF så chansen försvann direkt. Av den anledningen finns ingen matchhjälte med ÖSK-tröja att plocka fram ur den fighten. Däremot en härlig man mot man-duell som under den första halvleken roade publiken på 9200 personer alldeles omåttligt. ÖSK-yttern Pelle Thörner valsade runt med landslagsbacken Erik Nilsson så det stod härliga till. Men Pelle var ingen stor målskytt ( 7 mål på 65 allsvenska matcher) och för dagen fanns ingen i ÖSK-anfallet som tog hand om hans inspel, som ganska konsekvent kom inåt-bakåt från kortlinjen. För Erik Nilsson kunde inte på något sätt hindra Pelle att komma i den inläggspositionen. Ungefär som Garrincha mot Sven Axbom i VM-finalen 1958, utan alla jämförelser i övrigt

I första halvleken skall sägas. I den andra halvleken ändrades styrkeförhållandet Thörner/Nilsson till den senares fördel. Klart. Den avslutande matchen mot Degerfors vann ÖSK med 2-1, men det hjälpte föga.

Därmed har jag presnterat min egen högst personliga topp-lista, som, vill jag på nytt påpeka, gäller ÖSK-prestationer som jag varit åsyna vittne till. Jag har hört tala om och läst om Thomas Nordahls bicykletas mot Norrköping, men det ekvilibristiska cirkusnumret såg jag inte med egna ögon. Observera frånvaron av prestationer från perioden fr o m 1961, en period då jag p g a eget aktivt spel inte såg så många ÖSK-matcher. Men visst minns jag Janne Mossbergs segermål mot Göteborg i skandalmatchen 1970. Kanske borde den prestationen platsat, men valt är valt!

Så här ser min tio-i-topp-lista ut:

1. Magnus Erlingmarks mål på Hasse Holmqvists crosspass i Norrköpinga IP 1991
2. Anders Karlsson straffräddning mot Degerfors 1986
3. Arne Lundqvists mål mot Kalle Svensson 1952
4. Arnor Gudjohnsens frisparksmål mot Oddevold 1996
5. Miroslaw Kubisztal volley-mål på Thomas Ravellli 1994
6. Yngve Brodds 1-0 på Göteborg ( slures. 4-0) 1952
7. Roni Porokaras pass till Kim Olsen på Örjans Vall 2008
8. Mattias Jonssons "tjuvmål" mot AIK 1994
9. Sven Dahlkvists språngnick mot Vasalund 1988
10. Pelle Thörners skojande med Erik Nilsson 1953



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida