onsdag 16 september 2009

En skrämmande upplevelse

Avslutningsvis ersattes fotbollssnacket av politiskt dito. Det började så smått med synpunkter på den uppsnyggning av stans torg och parker som den lokala politiska majoriteten startat med målsättningen att kunna visa upp en vacker örebrosida när det s.k Bernadottejubiléet genomförs nästa år. Eller om det möjligtvis bara är för att vi bofasta örebroare ska trivas ännu bättre i vår stad.

Denna blygsamma början av diskussioner med politisk touch esklerade när parkeringseländet kom på tal, på grund av att torgen blivit arbetplatser, och hur illa stans affärsliv drabbas av allt färre parkeringsplatser. Samtalet snuddade en stund vid parkeringsvakternas roll och det sätt de sköter sitt arbete Det sas plötsligt att "Lapplisorna far omkring i sina Mercedesar och lappar våra bilar".

Hur samtalet gled in på invandrarnas roll i eländet har jag svårt att redogöra för. En i gänget hänvisade till ett samtal med en invandrarkvinna som beundrade den svenska sjukvården men som inte visste att den finansierades av allas våra skatter. Hon trodde att "det var bara pengar som fanns".

De diskussioner som började med litet knot över att Våghustorget var en skräpig arbetsplats tog fart och nådde sitt crescendo när en i gruppen plötsligt deklarerade att " det finns inget annat parti att rösta på än Sverigedemokraterna". En av kommentarerna blev "det har du rätt i" och några andra nickade bifall. Jag tog demonstrativt min jacka och min keps och lämnade sällskapet - för gott!

En skrämmande upplevelse även om jag inte var oförberedd

2 kommentarer:

Klockan 17 september 2009 kl. 05:32 , Blogger Vänlige sa...

Bäste Thörners Tankar!
Jag har också fätt vissa gliringar gällande torgbyggnationer men bryr mig inte så mycket. Vi behöver dina kunskaper och humor i sällskapet, så glöm det som sades då och vänd det andra öret till. sällskapet består av fler personer och vi andra vill se dig på våra möten igen
KOM IGEN THÖRNER

 
Klockan 17 september 2009 kl. 23:30 , Blogger Bengt sa...

Också du måste väl inse skillnaden mellan att raljera om politikernas beslut angående torgen i stan och att sympatisera med Sverige-Demokraternas åsikter.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida