måndag 4 januari 2010

Digitalboxens irrfärder (forts)

Kommer ni ihåg min blogg i början av december förra året, den som handlade om "En digitalbox´irrfärder"? Kort rekapitulation av vad som hänt intill tiden för bloggens skrivande.

En av Com Hem hyrd digitialbox blev obehövd och återsändes helt enligt reglerna till Com Hem, ägaren av boxen, i Härnösand. En engångskostnad för mig på 175:- men samtidigt befriad från en månadhyra på 70:-. Com Hem i Härnösand löste aldrig ut paketet med boxen, varför posten sände den tillbaka till mig, eller närmare bestämt till postens inhyrda expedition i Haga Centrum.

Då jag förstod att det var den förbannande digitalboxen som fanns för avhämtning tog jag kontakt med Com Hem och frågade vad som stod på, eftersom de inte löst ut digitalboxen som de enligt kontraktet oss emellan var ägare till. Jo, jag skulle naturligtvis inte ha sänt tillbaka boxen till ägaren utan förpassat den till närmaste återvinningsstation. Dom hade ingen användning för en digitalbox som för länge sedan sett sitt "bäst-före"-datum passerat. Så om jag ville vara snäll och lösa ut boxen och förpassa den till en återvinningsstation i Örebro så skulle de vara snälla och inte vidare debitera mig någon månadshyra a 70 kronor.

Jag glömde fråga hur långt bygget av en återvinningsstation i Härnösand kommit men inte om de kunde tänka sig att stå för någon del, eller hela, fraktkostnaden på 175:- . Det kunde dom inte tänka sig eftersom det varit en helt onödig åtgärd att sända tillbaka boxen.

Så långt hade ärendet kommit då jag skrev bloggen. Flat som jag är bestämde jag mig för att vara Com Hem till lags och köra boxen till återvinningsstationen i Mellringe. Jag åkte till Haga Centrum för att lösa ut samma paket som jag för några veckor sedan fått expedierat som "avgående gods" och beredde mig att slutföra den långdragna affären. Men affären fick inte det slutet. Posten, genom sin samarbetspartner i Haga Centrum, ville nämligen ha 141:- av mig för att lämna ifrån sig paketet med den värdelösa digitalboxen. Det blev det naturligtvis inte tal om, varför digitalboxens irrfärder sannolikt fortsätter. Var den resan slutar vet jag inte. Kanske i Härnösand.

1 kommentarer:

Klockan 5 januari 2010 kl. 01:06 , Blogger inger sa...

det är lustigt för när jag skulle skicka tillbaka min gamla hyrda box för ca 18 månader sedan hände det motsatta, jag frågade om jag inte kunde lämna den på en återvinningsstation i Örebro men se det gick inte!
Däremot lyckades jag få Comhem att skicka ett svarsporto (eller vad det heter) så jag kunde skicka tillbaka den gratis.
Ibland har man tur....och ibland inte...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida