söndag 3 januari 2010

"Tarmen" jäklas

Nu jäklas tarmen igen. Ja "igen" är kanske inte riktigt rättvist att säga eftersom det ,vad jag kommer ihåg, är första vintern som den visat opålitlighet. Men det har å andra sidan inte varit så extremt kallt någon av de senaste 5-6 vintrarna som just i år. Den kylan har inte tarmen klarat.

Förlåt, jag kanske ska tala om att "tarmen" är våran bil, en Toyota Yaris av 2003 år modell med registreringsbokstäverna TRM, vilket vi tolkat som en förkortning av "tarmen". En morgon efter att nattemperaturen i Björkhaga varit under -20 grader orkade inte batteriet dra runt startmotorn. Det var bara att ge upp och invänta mildare tider. Dessa något mildare tider inträffade redan påföljande natt, milt nog för batteriet att få tillbaka all kraft. Det blev därför en batteriladdande tur till Röhammar för inköp av fodermorötter till Björkhagas rådjur med Råsita och Råbert i spetsen.

Den någorlunda milda decembernatten följdes av ny extrem kyla, varför inget försök att starta tarmen gjordes. Det försöket fick dröja tills batterivänligare temperaturer infann sig igen. Sådana som gällt de senaste dagarna. Men nu tredskas tarmen definitivt. Eller rättare sagt tarmens batteri. Det orkar inte ens ge ifrån sig det allra minsta ljud som indikerar kraftlöshet. Det är absolut tyst.

Nu kommer gode grannen Martin att hjälpa till med litet kraftöverföring från sin eluppvärmda bil när han, Martin alltså, blir fri från sin förkylning. Så det är ingen fara på taket, jag ska nog få fart på tarmen till nästa vecka då Bilprovningen i Lillån väntar på ett besök av tarmen.

Men jag har några frågor, batterinovis som jag är. Batteriet är visserligen heltyst, men inte dött. Det klarar av takbelysningen och strålkastarna. Det är liksom bara startmotorn den inte orkar med. Hur får jag grepp på batteriets status, om laddning behövs? Vem vänder man sig till för laddning av bilbatteri?

Jag förutsätter att det bland mina läsare finns personer med gedigna kunskaper om bilbatterier.
Hör gärna av er med goda råd.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida