lördag 5 december 2009

En digitalbox´irrfärder

Det damp ner en avi i postlådan. Avin berättade att jag hade ett paket på 3,4 kilo att hämta på Renommés postavdelning i Haga Centrum. Paketavsändare var enligt avin Posten själv i egen hög institution. "En julklapp" tänker man spontant i dessa jultider, även om jag inte kunde erinra mig att jag gjort Posten sådana tjänster att jag kunde vara förtjänt av en julgåva.

Paketet visade sig mycket riktigt inte vara en julgåva från Postverket utan den digitalbox som jag för några veckor sedan återsände till dess ägare Com Hem i Härnösand. Sedan 2007 hade jag hyrt denna box för en kostnad av 70 kronor i månaden, men nu hade jag förärats en ny box av närstående vid en synnerligen ojämn födelsedag. Boxen hade jag alltså sänt tillbaka till ägaren, Com Hem, helt enligt texten i hyresvillkoren. Jag hade ändå först sänt några mail till Com Hem och frågat om jag kunde lämna boxen till någon av företagets återförsäljare i stan. Inget svar dock varför jag valde att för en kostnad av 175:- sända boxen till Com Hems adress i Härnösand.

Men Com Hem ville alltså inte ha boxen. I varje fall löste man inte ut godset inom föreskriven tid varför Posten inte kunde göra annat än återsända paketet till avsändaren, d v s till mig. Ett mail sändes till Härnösand där jag frågade om jag kunde hjälpa till på något sätt att ta hand om den digitalbox som de var ägare till och som nu fanns på Haga Centrum och tog upp värdefull hyllplats. "Jovisst" sa man i ett snabbt besked med vändande mail, "vill du köra iväg den till närmaste återvinningsstation åt oss." Så är du snäll, kunde man ha tillagt men det gjorde man inte

Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska hjälpa Com Hem med den lilla detaljen, men eftersom man av allt att döma inte har någon återvinningsstation i Härnösand så lutar det nog åt att jag tar mig en tur till stationen i Mellringe. Det är ju trots allt jul snart.

Lite försynt ställde jag mailfrågan om Com Hem kanske kunde tänka sig att stå för fraktkostnaden, 175:-, eftersom det tydligen var en helt onödig kostnad. Com Hems svar blev "Du skulle ha tagit kontakt med oss innan du sände boxen till Härnösand så du får stå för fraktkostnaen själv".

Jojo, plötsligt slog det mig att jag kanske inte ska åka till Mellringe ändå.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida