måndag 15 mars 2010

Fyra krav att infrias - tack!

Sju timmar kvar till kick off på Behrn Arena. Mitt tips, 0-0, hoppas jag kommer riktigt på skam. Både detta tips för en enskild ÖSK-match och tipset om en sjundeplats i sluttabellen bygger på den förutsättningen att den relativa måltorkan, ett ynka mål i genomsnitt per match, håller i sig. Inget lag i min sluttabell har större möjligheter att förbättra ställningen än just ÖSK. Men då måste följande krav ställas - och infrias:

1. John Alvbåge måste vara på topp i minst 27-28 av de 30 matcherna. Inte 21-22 som förra säsongen.

2. Samuel Wowoah måste på ett bättre sätt än förra säsongen värdera när en rensning är ett bättre alternativ än försök att spela sig ur en knivig situation.

3. Nordin Gerzic, som offensiv mittfältare, måste börja hota inne i motståndarnas straffområde. Han verkar ha panisk skräck för att komma i målchansposition, eftersom han verkar ha fått för sig att det alltid är "någon annan" i laget som ska svara för målfabrikationen. 1 mål, som förra säsongen, är alldeles för dåligt av en spelare som har en offensiv mittfältsroll. Han svarade dessutom inte för särskilt många målgivande passningar. Inget lag gjorde så få "mittfältsmål" som ÖSK förra säsongen.

4. Mycket av det jag sagt om Nordin Gerzic gäller också Roni Porokara. Inte så att han har bristande vilja att ta sig in i motståndarnas straffområde, men han verkar precis som Gerzic ha inställningen att det inte är han som ska göra målen - utan nån annan.

Sen skulle jag inte ha någonting emot om jag radikalt har missbedömt Kim Olsens kapacitet. Innan jag motbevisats vidhåller jag att Kim inte är en anfallare som duger om målsättningen är att nå högre positioner än 6-7 i den allsvenska tabellen.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida