lördag 26 mars 2011

Undring i vårsolen

Det är måhända en fånig undring jag understundom går och bär på när jag stavar mig fram på min motionsrunda i vårsolen. Undringen poppar upp då jag möter rastande hundar med ledsagare eller då jag får syn på oupplockad hundavföring eller svarta hundbajspåsar hängande i någon trädgren. ( Tro mig det senare är ingen ovanlig syn)

Min undring är -

man kan, vad jag förstår, lära en hund det mesta men tydligen inte att den ska göra sina behov i en låda eller hundtoalett i hemmet innan den ska ut och rastas. Varför? Är det så att det är just rastningen som sätter fart på matsmältningarbetet, vilket skulle kunna förklara det omedelbara behovet hos djuret att lägga en hög eller rikta en stråle mot närmsta lyktstolpe när den kommer ut i friska luften.

Så vitt jag vet klarar huskatten av att göra i alla fall det stora behovet i en sandlåda i hemmet. Och det utan ha gått igenom någon dressyrkurs i ämnet Är det någon som har kvalificerade kunskaper i detta angelägna ärende, eller ska jag få fortsätta att gå och undra.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida