torsdag 7 april 2011

Mitt väntrum i cyberrymden

Har doktorn utfärdat recept på medicin som han tycker man ska käka då och då för att må bra, händer det att sådant recept behöver förnyas. Det inträffar t ex när receptet passerat 1-årsgränsen eller att man tagit ut allt enligt doktorns ordination. Eftersom det är hart när omöjligt att få kontakt med en läkare för ett så simpelt ärende som receptförnyelse, har det tack och lov erbjudits ett alternativ där man mailvägen får sitt ärende uträttat. Den vägen har nu, antagligen p g a någon form av missbruk av den servicen, stoppats av Socialstyrelsen.
*
Nu ska man skaffa sig sitt eget lilla väntrum i cyberrymden. Det väntrummet heter Mina Vårdkontakter och nyckeln till det väntrummet får man efter skriftlig ansökan hos, i mitt fall, Örebro Läns Landsting. Nyckeln kommer sedan i form av ett lösenord av typen qc74ApcJ som ska ge fri entré. Eftersom man inte med någon stor lätthet kan lära sig detta lösenord utantill ska det ersättas med ett lösenord som man bestämmer själv. Lösenordet ska nämligen användas varje gång man t ex vill förnya ett recept.
*
Simsalabim och receptförnyelse är lätt som en plätt. Nej, så enkelt får det naturligtvis inte vara. Man måste förutom en dator också förfoga över mobil, laddad och påslagen. Så snart man registrerat lösenordet får man, med några sekunders fördröjning, ett sms från Örebro Läns Landsting, med en engångkod. Det behövs alltså både ett lösenord och en engångskod för att ta sig in i sitt "väntrum". Men man får inte vänta för länge med att använda engångskoden för den är bara livskraftig i 5 minuter. Väntar man längre får man registrera lösenordet igen och få ett nytt sms med en ny engångskod.max. Så står det i informationen.
*
Nåja, det är väl bara skaffa sig sin egen lilla vrå i Mina Vårdkontakter. Tänkte jag. Jag var såtillvida redo att jag hittat på mitt eget begripliga lösenord och mobilen låg laddad och klar bredvid Laptopen. Så här såg mina första kontakter med Mina Vårdkontakter ut:
*
1. Ja g registrerar lösenordet och får uppmaningen att registrera engångskoden
*
2. Mobilsignal - ett sms har kommit. Jojomensan, jag har fått en sexsiffrig engångskod
*
3. Jag registrerar engångskoden jag fått via sms
*
4. Ny bild på skärmen - du har registrerat fel kod eller också är koden för gammal. Försök igen!
*
5. Jag gör om hela proceduren - registrerar lösenordet - mobilen ringer- ny engångskod
*
6. Jag har nu max 5 min.på mig att registrera engångskoden. Jag gör det på rekordtid, 5 sekunder.
*
7. Du har registrerat fel kod eller också är koden för gammal. Försök igen!
*
8 Jag gör om det hela en tredje gång med en ny kod jag fått via sms
*
9. Du har registrerat fel kod eller också är koden för gammal. Försök igen!
*
10. Försöker igen och med en ny kod - den fjärde
*
11. Du har registrerat fel kod eller också är koden för gammal. Försök igen!
*
12. Skam den som ger sig. Jag får en femte engångskod, som jag skyndsamt registrerar så den inte ska falla för åldersstrecket.
*
13. Du har registrerat fel kod eller också är koden för gammal. Du har nu gjort fem misslyckade försök och du är spärrad i sex timmar.
*
Jag får försöka hålla mig frisk utan medicin. I första hand i sex timmar. Av någon anledning kom jag att tänka på "Vägförvaltninga i Skultorp".

2 kommentarer:

Klockan 10 april 2011 kl. 23:46 , Blogger Unknown sa...

Hej!

Vi måste beklaga att det varit svårt att logga in Mina vårdkontakter. Sedan den 15 mars finns det en ny inloggning i Mina vårdkontakter med personnummer, lösenord samt en engångskod som skickas till din mobiltelefon. Den nya inloggningen uppfyller de krav socialstyrelsen har för säker inloggning.

Det har i vissa fall förekommit initiala problem med den nya inloggningen på grund av felaktiga lösenord.

Den nationella förvaltningen för Mina vårdkontakter har nu åtgärdat problemet med felaktiga lösenord. Tyvärr är det så att de som har fått felaktiga lösenord per brev kommer fortfarande inte in med det lösenordet. För att komma in måste man beställa ett nytt lösenord.

Ett nytt lösenord kan man beställa via denna sida https://kontakt.vardguiden.se/losenord

Det går också bra att ringa den nationella supporten som har öppet alla dagar mellan 08:00 -21:00 för hjälp. Du når dem på tel 08-123 135 00. Du kan även kontakta dem via ett webbformulär som du når via http://www.minavardkontakter.se

E-legitimation
Det går även att logga in i Mina vårdkontakter med e-legitimation, och denna inloggning är sedan tidigare godkänd som säker inloggning och har inte påverkats efter den 15 mars.

Om du har möjlighet att använda e-legitimation för att logga in så behöver du inte engångskoder som skickas till din mobil.

E-legitimationer ges bland annat ut av banker och Telia. Läs gärna mer om e-legitimation på www.e-legitimation.se

Vänliga hälsningar
Maria
Mina vårdkontakter
Örebro läns landsting

 
Klockan 12 april 2011 kl. 07:20 , Blogger Bengt sa...

Nu fungerar "Mina Vårdkontakter", tack!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida