tisdag 16 oktober 2007

Dräpande repliker

Ofta får händelser i nuet mig att tänka på liknande i det förgångna. Till exempel som när den kvinnliga expediten i korvbutiken besvarade min fråga hur man skiljer mellan kokkorv och grillkorv med "nästa!". Det fick mig att börja tänka på "dräpande repliker" jag upplevt, det vill säga repliker som definitivt dödar ett replikskifte av vilket slag det vara må. Jag har några exempel.

När Kerstin, min fru, och jag för många år sedan besökte ett fik i Hallsberg råkade vi ut för det obehagliga att vi i ett av de inköpta gräddbakelserna hittade en inte så liten träflisa. Trädslaget ovisst. Vi visade naturligtvis upp hittegodset för tjänstgörande servitrisen, som märkligt nog inte uppfattade det särskilt genant eller märkligt, eller vad sägs om hennes replik
-"Jaha, och igår var det en spik"
Och vad kan det tänkas bli i morgon , tänkte väl vi, men nån replik från vår sida blev det inte. Om det blev en ny gräddbakelse kommer jag inte ihåg

När jag och laget på nattkröken kom tillbaka till stan efter en bortamatch i en fjärran stad, frågade ledaren, vi kan kalla honom Helge, om vi, jag och några till, ville följa med hem till honom och spela pingis. Han hade ett bord i gillestugan i källaren. Vi följde med trots att det var natt och högljudda pingismatcher tog vid. Då mitt i en match mellan mig och Helge kom Helges lagvigda ner för trappan, röd av ilska över den störda nattsömnen. Jag vet inte exakt vad det betyder att "läsa lusen av någon" men något ditåt måste den här avhyvlingen ha varit. Till Helges ära måste sägas att han stillatigande tog emot allt ovett i en pose som en servare som stelnat mitt i rörelsen. När hustrun äntligen efter flera minuter verkade ha sagt allt vad hon ville förnedra sin Helge med, vände han sig till mig på andra sidan bordet och konstaterade lugnt
-"15-13, jag servar"

Jag försöker läsa litet Torsten Ehrenmark varje dag. När Torsten påminner sin hustru om att han blivit vald till "Sveriges roligaste karl" replikerar hon "det var för sjutton år sedan", är det inte det Ehrenmarkexemplet jag tänker på som "Dräpande replik". Nej, det är den här jag vill ta som exempel

Vi middagsbordet lade Torsten ner hela sin själ i att förklara off side-regeln i fotboll för hustrun. Han utnyttjade hela sin, som han tyckte, pedagogiska förmåga, använde sockerbitar som spelare och åskådningsmaterial och tyckte till slut att han lyckats i sitt uppsåt. Han tystnade och väntade på bekräftelsen. Den kom.
-"Du har fått sås på slipsen"

"Nästa". "Och igår var det en spík". 15-13, jag servar". "Du har fått sås på slipsen" får bli dagens "dräpande replik" -skörd. Men det kanske kommer mera.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida