söndag 14 oktober 2007

När får jag mina 3000:-?

När jag tog del av alla löften i valrörelsen 2006 fann jag att endast ett av dessa skulle påverka min ekonomi postivt. Det var Fredrik Reinfeldts klart uttalade besked att pensionärer över 65 år och som bodde i hyresrätt skulle få en skatterabatt. Inte för att jag röstade på Fredrik, men om olyckan skulle vara framme fick jag väl trösta mig med detta tillskott till hushållskassan.

Inte behövde jag väl heller betrakta det som ett tomt vallöfte , eftersom moderate förste vice talmannen och riksdagsledamote Per Westerberg bekräftade löftet skriftligt. Så här skrev Per på Nya Moderaternas hemsida:

Moderaternas politik beräknas leda till förbättringar för en pensionär med 300 kronor i månaden när plus och minus summeras. Det beror på höjt särskilt bostadstillägg och en skatterabatt på 3000 kronor för dem över 65 år som bor i hyresrätt.

När valet väl var över och skadan skett var det bara att sätta sig ner och avvakta skatterabatten på 3000 kronor. Inte för jag visste på vilket sätt jag skulle komma i åtnjutande av sedelprasslet men någon tvekan kände jag inte. När pengarna dröjde sände jag ett vänligt mail till länets store moderat Sten Tolgfors. Sekundsnabbt svarade Sten med automatik "Tack för ditt mail, Bengt. Jag har överlämnat din förfrågan till mitt kansli". Det dröjde inte mer än åtta månader innan det moderata kansliet svarade. Men svarade på min fråga "när får jag mina 3000 kronor?"gjorde man inte, utan redogjorde för möjligheterna till höjt bostadsbidrag för pensionärer och hur personer som inte får kontrakt på grund av svag betalningsförmåga kan få hyresgarantier av kommunen.

Mitt givna mailsvar till det moderata kansliet och dess politiske sekreterare Peter W ( vad W står för vet jag inte) var "Och svaret på min fråga var?"

Och alliansregeringen undrar varför deras opinionssiffror är så låga. Jag tror jag har en liten aning om vad det kan bero på. Vi är ju ganska många pensionärer som bor i hyreslägenheter.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida