måndag 22 oktober 2007

ÖSK-minne 1- resan med Yngve Brodd

Året är 1952. Vårsäsongen av Allsvenskan 1951-52 ska starta med bortamatch mot Djurgården.
ÖSK hade under hösten -51 gjort sin bästa Allsvenska period någonsin och spelat ihop 11 poäng ( det var gamla poängsystemet då). Under vinteruppehållet hade man gjort klart med en div.4-lirare från Fritsla i Västergötland och denne minilirare hade gjort så bra ifrån sig i försäsongens träningsmatcher att han spelat till sig en ordinarie plats i A-elvan som alltså skulle möta Djurgården på Råsunda. Spelarens namn var Yngve Brodd.

Varför är nu det här ett minne för mig? Jo, min bror Pelle spelade i laget och han hade fixat så jag fick följa med i spelarbussen till Solna. Hur han hade argumenterat för detta inför tränaren Widorf "Klämmen" Pettersson vet jag inte, men godkänt blev det. Jag var då 16 år och spelade i ÖSKs juniorlag. Vad jag kommer ihåg, var en förutsättning att jag inte fick kliva på bussen redan vid starten från "Vallen" utan vid en plats efter färdvägen. Man var väl rädd att fler grabbar skulle kräva att få följa med "när han den där fick.."

Yngve Brodd visade redan från start vilken lirare ÖSK fångat in från en region där Elfsborg borde ha första tjing. Fritsla ligger nära Borås. ÖSK vann matchen mot Djurgården med 2-1 inför över 19.000 åskådare. Yngve Brodd gjorde det första målet redan efter 8 minuter och bäddade så att säga för det överraskande resultatet.

I bussen hem hade jag litet extra koll på hjälten, men inte kunde jag då ana att denne lille lirare redan samma vår skulle bli landslagsspelare och bronsmedaljör vid OS i Helsingfors.

Det är inte många av mina ÖSK-minnen som slår detta. Så det var ett bra minne att börja med

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida