torsdag 18 oktober 2007

Kronblom

Bo Liljedal ondgör sig i en insändare över Kronblom-statyn, som han anser vara "Sveriges fulaste konstverk". Han, Bo Liljedal alltså, har fått en åsiktsfrände i Expressenjournalisten Ingvar Hedlund. Statyn berör alltså. Vilken annan staty i Örebro har fått sådan uppmärksamhet som den som föreställer "byfånen" från serievärlden. Här är några andra röster om Kronblomstatyn:

"Jag blir så glad varje morgon jag cyklar förbi Behrn Arena och tittar upp på latoxen från Vinkelboda"

" Kronblom är symbolen för folkligt fotbollsintresse"

"Du tycker Kronblom är ful. Då skulle du se hans svärmor"

"ÖSKs framgångsrikaste fotbollsdecennium sammanfaller med tiden som Kronblom fungerat som lagets mascot"

"Flyttar eller river ni Kronblomstatyn flyttar jag från stan"

"Varför skulle inte Örebro kunna ha en staty av Kronblom när Borås får en av Pinoccio och Halmstad redan har en av 91:an Karlsson?"

"Alla konstverk kan ju inte se ut som en likkista"

"Jag minns den glada tiden då Kronblom steg ner från sockeln och blandade sig med oss andra fotbollsentusiaster inne på arenan."

Kronblom-statyn fyller 20 år nästa år ( och seriefiguren 81, tror jag). Kan inte levnadskonstnären och fotbollsentusiasten få stå kvar så länge, Bo Liljedal.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida