fredag 19 oktober 2007

Att valla för midsommarföre

I går hade jag nöjet att träffa och samtala med en gammal medbrottsling, Gunnar Gurman. (Se "Kvartetten som sprängdes"). Han påstod helt överraskande att han en gång i tiden slagit mig i en skidtävling i Kumla. Han påstod vidare att han som bevis på att tävlingen verkligen ägt rum och med det osannolika resultat, hade ett klipp från Nerikes Allehanda.

Dags för ett senkommet beriktigande under rubriken "Allehanda rättar". (Den i särklass vanligast förekommande rubriken i NA). Å andra sidan har jag en fenomenal förmåga att förtränga och glömma alla tävlingar, av vad slag det vara må, där jag kommit tvåa eller sämre.

Jag har bara en klar minnesbild från en skidtävling jag deltagit i. Ett skolmästerskap. Och den minnesbilden är så glasklar att jag både kommer ihåg min segertid och priset för prestationen. Tiden var 10,39 så det kunde inte ha varit någon särskilt lång sträcka. När det gällde prisutdelningen så skedde den inte direkt efter tävlingen, utan, sas det, den skulle äga rum på respektive skola senare. Detta senare visade sig vara skolavslutningen i juni månad. Priset jag fick äran att gå fram och hämta inför den församlade skolstyrelsen ( varav en, kommer jag ihåg, hade glömt att knäppa gylfen) var en ryggsäck. Och inne i säcken ett antal tuber skidvalla. I juni. Jag kommer ihåg att jag gladdes mest åt den för +25-före.

Men det var trevligt att prata med Gunnar, som tyvärr gick på kryckor efter en cykelolycka,

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida