måndag 5 november 2007

Kritik mot rankinglista

Till alla dem som riktar kritik mot min TOP16-lista, en ranking av ÖSKs 16 bästa fotbollsspelare under klubbens 99 levnadsår, vill jag påminna om att det är spelarnas prestationer i ÖSK-tröjan som varit vägledande vid rankingen, inte vad de presterat i andra klubbar. Skulle jag ta hänsyn till vad spelarna presterat under hela sina karriärer, skulle listan få ett annorlunda utseende.

Jag måste ta hänsyn till att t ex Sven "Dala" Dahlkvist hade sina toppår i AIK-tröja, under vilken period han också spelade samtliga sina 39 landkamper. Att han ändå får så hög ranking på min lista, är ett bevis för vilken förnämlig prestation han gjorde under sin ÖSK-år. Kanske borde inte Arnor Gudjohnsen med sina relativt få ÖSK-år ha kommit så högt upp på listan, men har man en favorit så har man.

Någon som helst kritik har inte riktats mot topprankade Orvar Bergmark. Att jubilerande ÖSK har haft en världsback i sina led är en stor merit.

Kom gärna med fler synpunkter på min ranking, men glöm inte att det är prestationerna i ÖSK-tröjan som ska värderas.

I en liknande ranking när det gäller de tränare som klubben negagerat under åren väljer jag "dött lopp" mellan Rolf Zetterlund och Roy Hodgson och ett hedersomnämnande till Per "Pära" Kauffeldt, vars genidrag att göra om en medioker anfallsspelare till världsback, inte bara var till fördel för ÖSK utan för svensk fotboll överhuvudtaget.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida