torsdag 1 november 2007

Pokerkväll

I kväll är det poker. Bortamatch i Kumla. Men som gammal kumling kommer jag nog att känna mig som hemma. Jag har nog nämnt det tidigare, jag räknar med vinst i storlek priset på en elektrisk skruvdragare. Det bör kunna gå med den rätta viljan och tron på möjligheten.

Tron har jättestor betydelse. Tror man inte att det rätta kortet ska komma när man smyger, så är det kört. Man kan med stor koncentration och ogrumlad tro faktiskt tvinga fram det rätta kortet. Tro´t eller ej.

Viktigt är också att kartlägga sina motståndare. Det är t ex bara Göran som kan sitta nöjd eller stöta med ett par tvåor på hand. Färskingen Simon, som debuterade förra gången, kanske har tuffat till sig något, men om han stöter kan man utgå ifrån att han sitter med bra kort. Per har hemmaplan och spelar då med litet större självförtroende och kan då dra till med en bluff. Särskilt om han kammat noll under flera givar och behöver en vinst. Då blir han lätt desperat och drar till med en lurig bluff. Anders slutligen är en ärlig spelare, kanske litet för ärlig för att vara en farlig motståndare.

Själv är jag nog ganska svår att kartlägga. Snack som stör deras koncentration är ett av mina vapen. Dessutom glada tillrop efter avslutad smygning. Såsom "äntligen", "det var då för väl", "där satt den". Dom vet inte vad dom ska dra för slutsatser av "där satt den", därför att dom många gånger erfarit att det var ett utrop som verkligen hade sitt berättigande

Det sägs att det aldrig är bra att ta den första potten. Jag har aldrig förtått varför det skulle vara så illa, varför det skulle ge dåliga odds för fortsättningen. Skitsnack! Jag börjar gärna med att sitta nöjd på första given. Även om jag bara har en sprucken stege.

Som sagt var; i morgon går jag till Motor-Wallin och köper en elektrisk skruvdragare! Det sägs att man får bra rabatt där.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida