måndag 3 mars 2008

Då Nerikes Allehanda premierade hatramsor

I dagens Nerikes Allehanda tar tidningen på ledarplats upp problemet med stora polisinsatser i samband med idrottsevenemang.Problemet aktualiserades ånyo i förra veckan då ÖSK mötte Västerås SK i en träningsmatch i fotboll. I ledaren, som förefaller vara Dixie Eriksson första insats som ledarskribent, tas ansvarsfrågan upp,

Klubbarna skall, liksom arrangörer av popgalor och liknande tillställningar, stå för kostnaderna för polisinsatserna är tidningens åsikt. Det må så vara, men hur tycker tidningen att klubbarna skall hantera och komma tillrätt med eländet? Någon sådan ide redovisas inte. Kanske ska man också syna och analysera mediernas roll när det gäller ansvarsfrågan. När jag idag läste ledaren erinrar jag mig länsderbyt i Superettan mellan ÖSK och Degerfors för två år sedan. Inför det derbyt engagerade sig NA såtillvida att man utlyste en tävling mellan lagens klackar. En penningsumma på 5000 kronor utlovades till vinnaren av matchen Vulkanerna mot Kubanerna

Jag vet att jag tyckte det var ett bra initiativ av tidningen och ägnade under matchen därför en hel del uppmärksamhet åt den "matchen i matchen". Ganska snart fick jag klart för mig att Vulkanerna antingen inte hade kallats till klackmatchen eller inte hade behov av några nya medel i supporterkassan. Ideligen under matchen skanderade nämligen den rödvita vulkanklacken "Hata, hata, hata Örebro". Om det var denna käcka ramsa eller något annat positivt i agerandet som gjorde att Nerikes Allehanda valde att lämna de fem lakanen till Vulkanerna vet jag inte. I dag hatar Nerikes Allehanda enligt ledaren "hatramsor". Då premierade man sådana med tusenlappar.

I anständighetens namn borde Nerikes Allehanda retroaktivt överlämna 5000 kronor till Kubanerna. Vad säger till exempel Dixie Eriksson? Han kanske förresten satt i juryn den gången och kan förklara tidningens val av segrare.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida