tisdag 4 mars 2008

Om drömmar och konvoluter

Jag satt på förmiddagen i bilen och lyssnade på Radio Örebro. Mellan ett par av inslagen spelade man Hep Stars storsäljare "I natt jag drömde något som..." och jag lyssnade litet extra på texten. Där talas det i ett avgörande avsnitt om hur statsmän samlades och

"skrev på ett konvolut - och alla krig var slut"

Ja, nog var det en vacker dröm, men med drömtydningen var det nog litet si och så. Statsmännen skrev säkert på någonting, men det absolut inte ett konvolut. Möjligtvis lade dom in pappret dom skrev på i ett konvolut för arkivering i sprängsäkert skåp någonstans. För att kunna tas fram någon gång i framtiden då någon av statsmännen bröt mot överenskommelsen.

Var det ett nödrim som författaren av den svenska texten, CornelisWrejswik, tog till för att få till rimmet på "slut"? Kanske, men jag tror mer på att han missuppfattat betydelsen av ordet "konvolut". Hans svenska text är en översättning från engelskan, där originaltexten lyder "and the paper they were signing".

Mera märkligt än missförståelsen av ordet konvolut är att ingen ordklyvare tidigare påpekat misstaget. Kanske för att poeter, och Cornelis var en stor poet och ordkonstnär, har en viss frihet att konstruera egna ord och förändra ords betydelse. Det var kanske den friheten han utnyttjade. Själv, helt befriad från poetisk ådra, har jag inte kommit på något annat bra rim på "slut".

Jag sa att jag satt i bilen och lyssnade på "I natt jag drömde något som..." Färden gick till Osets naturreservat för koll av fågelbeståndet. Senast jag var där var för ett par månader sedan och fick då motiv till ett inlägg på bloggen. Ett grinigt inlägg handlade om den usla standarden på på parkeringplatsen vid entrén till Oset. Stora kraterhål som bara kunde passeras med snigelfart och med uppenbara risker för underredsskador. På bilen, menar jag. Döm om min förvåning när jag kunde konstatera att parkeringplatsen fortfarande var i detta bedrövliga skick. Under min vandring utefter Oset-rundan planerade jag för en ny grinigt inlägg. Kanske till och med en insändare till vår alerta lokaltidning.

Men eftersom jag startade med ett drömtema får jag avsluta med ett mer verklighetsnära drömscenario. När jag, efter att ha konstaterat att en häger tryggt trampat runt bland kanadagässen och vildgässen, återkom till parkeringsplatsen var där en väldig aktivitet med grusbilar och en väghyvel. Jag var på gång att bli förbannad för att dom startade sånt jobb när det stod flera bilar parkerade, men då kom jag på att det nog är förståndigast att "skriva på ett konvolut". Banne mig, det var som en dröm!

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida