tisdag 20 maj 2008

Underkänd i "Gymnastik med lek och idrott"

Betygen i skolan är på tapeten igen. Björklund vill ha tidiga betyg som information till föräldrar hur telningen ligger till kunskapsmässigt. Han eller hon kanske inte är den Einsteinkopia som föräldrarna inbillat sig.

Jag kommer ihåg min tidiga skolgångs betygsvånda. Då var det betyg redan från första skolåret och betygsboken skulle visas upp för målsman, vilken förutsattes vara fadern. Om vi bortser från betygen i ordning och uppförande kan jag bara komma ihåg ett enda underbetyg, BC alltså, från min skoltid. Det betyget fick jag redan i första klassen. Ämnet som Anna "Pärlhönan" Andersson inte tyckte jag klarade på ett sätt som var värt godkänt var "Gymnastik med lek och idrott". Jag är övertygad om att jag kvalificerade mig för det betyget när jag gick in i Kumla kyrka med mössan på. Det hade väl varit mer logiskt om det drabbat ämnet "Kristendom".

Men alla ska vet att det inte alltid var de reella kunskaperna som avgjorde betygen. Ute på landet kunde det också vara föräldrarnas sociala status eller hur mycket ägg och korv pappa bonden kunde avvara.

Jag kan inte komma ihåg hur pappa reagerade på mitt BC i "gymnastik med lek och idrott", men kanske han tyckte att jag hade vansläktats. Pappa hade själv varit en duktig idrottsman, speciellt fotbollsspelare.

Jag tog väl det underkända betyget på rätt sätt för sex år senare tyckte David Enemar, min lärare i 6:an, att jag var värd a (litet a = med utmärkt beröm godkänt) Trots att mina föräldrar inte hade vare sig ägg eller korv att bjuda på

Kan Björklund garantera att dagens lärare kommer att vara mer rättvisa i sin betygssättning är man var på Pärlhönans tid?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida