måndag 10 november 2008

Allsvenska publiken ökade!!!

Den allsvenska fotbollspubliken har ökat med 1.764 personer jämfört med fjolåret. Naturligtvis en alldeles för liten ökning i beaktande av att det spelats 58 fler matcher. Snittpubliken per match har därmed minskat från 10258 till 7787. En dramatisk minskning kan tyckas, i media talas om fotbollens publikkris, men är det egentligen så anmärkningvärt? Vad är viktigast; att matchgenomsnittet är högt eller att flera människor får och kan se allsvensk fotboll live? Jag har inte svaret men däremot har jag försökt att göra en analys av orsaker till tappet när det gäller snittpublik per match.



För det första var det ingen överraskning att publiksnittet per match skulle minska när serien utökades från 14 till 16 lag. En sådan effekt kan bara undvikas om de tillkommande lagen kommer från orter som Eskilstuna, Västerås eller Linköping. Med lag från publiksvaga orter som Ljungskile, Trelleborg och Gävle kommer det att vara hart när omöjligt att nå ett publiksnitt på 10.000 i en 16-lagsallsvenska. Om vi räknar bort Ljungskiles och Trelleborgs bidrag till totalpubliken ( de två lag inte varit med om inte ökningen skett) skulle årets allsvenska snitt blivit 9.450



För det andra visar statistik från de senaste 8-10 åren att ett högt publiksnitt är avhängigt om stockholmslagen medverkar i toppstriden. För första gången på väldigt många år blir Stockholms tre bidrag till Allsvenskan helt utan medaljer. Med AIK på femte plats och med både Hammarby och Djurgården på nedre halvan tappar det starka varumärket Allsvenskan mycket av sin glans.



För det tredje; när hade vi senast ett allsvenskt guldlag som inte förmådde nå ett bättre publiksnitt än 6.100 på sin hemmabana? Utan att ha fakta kan jag mycket väl tänka mig att Kalmar FF är den moderna allsvenskans publiksvagaste guldlag. Begrunda om guldlaget istället hetat AIK, Djurgården eller Malmö FF! Eller varför inte IFK Göteborg, som trots att man tappat mycket av sin roll som publiklag ändå nådde snittet 15.797 när man förra året sspelade hem det allsvenska guldet. Alltså nästan 10.000 fler åskådare per hammamatch än Kalmar FF nådde i år. Kanske Kalmar FF, liksom ÖSK och IFK Göteborg en gång i tiden, borde sända en delegation till norska Rosenborg för information om hur man marknadsför ett vinnande fotbollslag.

1 kommentarer:

Klockan 14 november 2008 kl. 00:49 , Blogger Pierre sa...

Bra information till den allmänna debatten om publikkris i allsvenskan.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida