tisdag 13 januari 2009

ÖSK-förberedelserna har inletts

ÖSKs allsvenska fotbollsgrabbar har startat förberedelserna inför en allsvensk säsong som lovar att bli mycket intressant för alla oss som gillar svartvitt. För håll med om att det ser betydligt mer lovande ut än inför förra säsongen, som till slut ändå ändade i en förnämlig sjundeplats.

En av de två "x-en", Alexander Axén, har flytt till Göteborg och konkurrenten Gais, men snabbt och resolut ersatts med Rickard Nilsson. Det andra "x-et", Sixten Boström, finns kvar som huvudtränare, vilket borgar för att offensiva varianten 4-3-3 kommer att gälla också 2009. Jag kan inte tänka mig annat än att nye Rickard från Karlslunds IF fått avsvära sig alla tankar på en förändring till annat spelsystem innan han presenterades ett kontraktsförslag. . Roligt förresten att såväl Rickard som Magnus Kihlberg äntligen hittat hem, det vill säga till ÖSK. Båda tillhör ju de ytterst fåtaliga skara distriktstalanger som under de senaste 25 åren seglat mot allsvenskt spel utan att först passera ÖSK. Båda hamnade som bekant i Örgryte IS.

Det ser som sagt lovande ut, inte bara på tränarfronten. Ger man sig på en inventering av spelarkadern ser man att ÖSK är mer välrustat än på många år. Det går med lätthet att att finna ersättare och konkurrens på varje position i laget. Därför är det svårare än någonsin att redan i detta skede ana en förstauppställning i premiärmatchen mot Djurgården borta. Ja, två spelare har kanske inte den där stenhårda konkurrensen man kunde önska, målvakten John Alvbåge och målkungen Kim Olsen, även om tänkbara ersättare finns.

Jag ska roa mig med att litet då och då under försäsongen spekulera i premiärelvans utseende. Jag antar att den elvan kommer att förändras från gång till gång och att den slutliga, verkliga elvan inte har mycket likhet med, till exempel, den elva jag redovisar här och nu, den 13 januari:

Målvakt: John Alvbåge
Backlinje: Patrik Anttonen, Bertin Ze, Magnus Wikström, Samuel Wowoah
Mittfält: Fredrik Nordback, Nordin Gerzic, Magnus Kihlberg
Anfall: Eric Bassombeng, Kim Olsen, Roni Porokara

Undras när jag får anledning att plocka in någon eller några av de nya spelarna i min förstauppställning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida