Nysning som trafikfara inget nys
Länets NTF-boss Roger Andersson, inbiten ÖSK-are för övrigt, är glad, stolt och nöjd över att bara 12 personer trafikdödats inom hans revir under 2008. Den lägsta dödssiffran på många år för övrigt. För hela landet är dödssiffran den lägsta sedan 1945. Landets NTF-chefer, inklusive Roger Andersson, tar naturligtvis åt sig en stor del av äran. 420 döda i trafiken under ett år och de som har ansvaret för säkerheten är nöjda.
Ingen av de olyckor som gett dödssiffror inom länet har så vitt jag vet skett i Lek- och Busrondellen i korsningen av Västhagagatan och Åbyvägen i Örebro. Men skulle man börja att statistikföra incidenter skulle nog den rondellen ligga i topp. Trafiklösningsfiaskot vid Reijmes på norr i Örebro är ju inte en rondell utan bara en sanslöst planerad korsning.
Tro inte att jag tycker att det trafiksäkerhetsarbete som Roger Andersson och hans kollegor i NTF gör är värdelöst. Det eviga zaggandet om att hålla hastighetsgränser och avstånd, att säkerhetsbältet ska vara på och att ta välgörande vilopauser vid långresor har säkert effekt just genom upprepandet, zaggandet. Undrar hur många olyckor som tillkommit på grund av att föraren somnat? Bara att nicka till under bråkdelen av en sekund kan räcka för att bilen ska komma ur kurs, det vill säga över på fel väghalva eller ner i diket. Lika farligt som att köra bil i sömnigt tillstånd torde var att köra bil förkyld och febrig. I varje fall om förkylningen genererar nysningar. En nysning kan jämföras med att slumra in under en tiodels sekund. Den människa är nämligen inte född som kan nysa utan att samtidigt blunda. Försök får du se! Så en ny ingrediens i NTF-zaggandet borde bli - ratta aldrig förkyld!
Apropå fyrahundra trafikoffer i Sverige under ett helt år; så många liv har israeliska bomber släckt på bara en dryg vecka.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida