torsdag 1 januari 2009

Ingen finanskris i Varberga

Det verkar som om 2009 blir ett bra väderår att döma av dagens solsken. Stod det inte i gamla bondepraktikan att vädret vid årets första dag skulle sätta sin prägel på hela året? Nej, så var det nog inte, det var nåt med Erik, ax och kaka eller nåt sånt istället. Hur som helst var det ett bra stavgångsväder idag när jag valde att runda Varbergaskogen istället för Lundbyspåret. Och det här med jordklotets uppvärmningen är nog bara nys, det är ju 10 grader kallt ute. Celcius!

Hur det nu än blir med vädret fortsättningsvis, kan jag konstatera att än har inte den globala finanskrisen nått Sverige, så då är den väl inte global. Jag drar denna slutsats av den mängd pengar som disponerats för inköp av fyrverkeriprodukter. Om jag inte märkte det vid 12-snåret igår så fick jag det klart för sig när jag såg allt fyrverkeriavfall framförallt på sträckan mellan Mellringe och Oxhagen, det vill säga i bostadsområdet Varberga. Undrar om inte Varberga är det bostadsområde i Örebro som inhandlar fyrverkerier för mest antal kronor per capita. Inte för att jag kollat läget i Brickebacken, Markbacken eller Baronbacken, men jag tror inte man har en suck mot Varberga. Vilken härlig folkfest förresten det måste bli senare i dag i Varberga när alla samlas för att sopa igen spåren av sitt nyårsfirande!

Om finanskrisen når familjen Thörner i Björkhaga under året återstår att se. Beskedet från Försäkringskassan kommer väl snart och ger indikationer på hur väl denna kritiserade institution förmår täcka upp de ökade utgifter som E.ON, ÖBO och övriga årligen signalerar och med stor pondus genomför. Året som gick lyckades man inte med det konststycket eftersom det nyss färddigarbetade bokslutet visade en årsförlust på ett par tusenlappar. Nu sägs det att 2009 skall bli ett plusår ekonomiskt för landets pensionärer, men jag säger som Rellingen, vad det nu var han sa.

I min öron ringer än idag Fredrik Reinfeldts käcka löftesapell i 2006 års valrörelse: "vi i Alliansen lovar alla ålderspensionärer med hyresrätt 3000 kronor per år". Jag förstod aldrig riktigt varför just vi skulle få ett bidrag på 3 lappar, men kanske var det ett uttryck för moderaternas stora jämställdhetspatos. Pensionärer i villa skulle ju få det bättre genom slopandet av fastighetsskatten. Nu blev det ju inte billigare när fastighetsskatten ersattes med en avgift. Det var nog när det förhållandet stod klart som Reinfeldt gav kontraordern till Borg att dra tillbaka 3000-kronorslöftet.

I eftermiddag ska jag titta på Ivanho, som jag har för mig har samma rättvisefilosofi som Robin Hood. Så titta ni också Fredrik Reinfeldt och Anders Borg! Och varför inte Staffan Währme också.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida