onsdag 24 december 2008

GOD JUL!

GOD JUL om jag inte sagt det tidigare!

Det är julafton 2008, klockan är 11.40 och det ca en och en halv timma kvar tills vi samlas kring julbordet, det traditionella. Vi blir i år 8 personer kring det bordet, 4 göteborgare och 4 örebroare. Från Sveriges framsida har Jens, AnnaCarin, Viktor och Nora tagit sig till "Rätt Plats" eller till "Där vägarna och vi möts", det vill säga Örebro. Kär plats har många namn. Jens och AnnaCarin kommer till sin barndoms stad, Viktor och Nora till främmande territorium, tvättäkta göteborgare som dom är.

De fyra som "blivit vid sin läst" är jag och Kerstin, ansvariga för att julbordet håller måttet, och Åsa och Jonas. Vår dotter Åsa har visserligen temporärt bott i såväl Kanada som Karlstad, men är nu sedan många år återbördad till fadershuset. Tillsamman med sin Jonas bor hon på Tengvallsgatan, så nära att jag tror de kommer per fot.

Tidsplaneringen är som den brukar. 13.00 jullunch, 14.00 julklappsutdelning, 15.00 Kalle Anka &Co. Med reservation för den tredje punkten, för antalet julklappar i garderoben är av en numerär som inte bär några spår av finanskris. Eftersom det i vanlig ordning ställs krav att jag ska vara utdelare, gärna i tomtens skepnad, har jag gjort ett överslag av mängden. Åtta personer som var och en köper en julklapp till de övriga sju, låt se vad kan det bli. Femtiosex! Någon måste ha överträtt enpaketsgränsen så femtiosexvallen är nog sprängd. Det får vara hur det vill med det bara det ligger en god bok i något av mina paket. "Mina paket" förresten, jag är glad om jag får ett.

Det började klockan sex i morse. Jag vaknade då och hade det varit en vanlig dag hade jag vänt mig på andra sidan oach somnat om. Men julafton är ju ingen vanlig dag. När jag hämtade Allehanda i brevlådan 6.30 var det absolut snöfritt på marken. När jag en timma senare hade klätt mig för en stavgångrunda runt Varbergaskogen var det vitt på marken. Inga drivor precis, men pudrat på ett vackert sätt. Tala om leverans i rätt tid. Jag kan alltså med stor säkerhet påstå att den snö vi ser nu föll mellan klockan 6.30 och 7.30. Tack för den!

Nu måste jag sätta punkt. Potisskalning väntar och jultomtedressen ska ses över. Jag tvivlar på att vi kommer att hinna med att se hela Kalle Anka &Co, men jag hoppas att Robin Hood kommer sent under Disney-timmen så jag hinner ta en koll på hur Robin bär sig åt för att knyta guldsäckarna till transport linan. Jag har aldrig lyckats komma på vilken knop eller stek han använder.

GOD JUL Om jag inte sagt det tidigare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida