onsdag 17 december 2008

Utan värk och utan skuld

För ett par veckor sedan drabbades jag av tandvärk. Jag fick en akuttid hos min tandläkare sedan många år tillbaka. Diagnosen blev: utdragning. Trots moderna bedövningsmedel blev det en rättt smärtsam upplevelse. Ingrid, min tandläkare, hade uppfattningen att jag borde ha en medalj för "tapperhet i tandläkarstolen".

Utan någon som helst känsla för vad utdragning av en tand kostar reagerade jag inte nämnvärt för den kostnadsuppgift som kassaavdelningen presenterade. Jag betalade, var nöjd och befriad från värk och hade nu koll på hur mycket medel som kunde disponeras för julklappar med mera.

Döm om min förvåning och bestörtning när The Postman igår kom med en tilläggsfaktura från tandläkaren. Och det var ingen liten tilläggsfaktura, det var nämligen ett påslag på 250% (!) på den summa jag redan betalat och som jag inte hade någon som helst anledning ifrågasätta var en slutlikvid för behandlingen. Av tilläggsfakturen framgick att informationen till kassaavdelningen missuppfattats.

I natt malde i mitt huvud hur jag skulle formulera ett svar till tandläkaren. Någonting sa mig att tandläkaren skulle vinna en eventuell tvist. Min redan betalda del plus tilläggsfaktureringen var tydligen normalkostnaden för en tandutdragning och det skulle nog komma att hävdas att jag borde insett att den kostnad jag initialt betalade var för låg. Och det är nog så, att om man inte reagerar negativt på en tandläkarräkning, så är den nog för låg.

Nåväl, jag formulerade och sände ett mail enligt den strategi jag lade upp inatt istället för att sova. Svaret kom i stort sett med vändande mail, ett svar som jag i min tur besvarade direkt och med orden tack, jag visste väl att jag hade en juste tandläkare". Hon föreslog nämligen att jag skulle makulera den tilläggsräkning jag fått och det fanns väl ingen direkt anledning att inte ansluta sig till det förslaget. Det är ju inte särskilt jobbigt att makulera en tilläggsräkning på 250%, motsvarande ungefär kostnaden för tio julklappar till nära och kära.

Det var väl en bra start på dagen. Och i kväll ska jag spela poker med gänget!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida