onsdag 11 mars 2009

Inför allsvenska seriestarten/8

Förra säsongens särklassiga anfallspar i Allsvenskan var Patrik Ingelsten/ Viktor Elm i Kalmar FF. De två svarade tillsammans för 34 mål. Det ska bli intressant att se hur de svenska mästarna klarar av årets säsong utan detta starka anfallsteam. Rimligtvis bör det inverka på slagkraften, men säker är jag inte trots att jag tippat att Kalmar FF får nöja sig med en sjätteplats i år. Jag kommer ihåg hur man spekulerade i hur Kalmar skulle rasa i tabellen då klasspelaren Santin lämnade laget mitt under säsongen, men han hann med 9 mål innan han stack. Något ras blev det sannerligen inte - det blev guld

Ett är säkert; 2009 års starkaste anfallspar kommer inte att ha Fredrikskans som hemmaplan. På papperet syns Örgryte vara starkaste kandidat till att överta Kalmars hegemoni när det gäller anfallsstyrka. Paret Marcus Allbäck/ Alvaro Santos ser starkt ut, men några 34 mål tillsammans tror jag inte de är mäktiga. Det är nog inte heller Helsingborgs Henrik Larsson/ Rasmus Jönsson, men de två kommer nog att öka sin sammanlagda målskörd. Den blev förra säsongen 18 mål (14 + 4) men jag tror Torreskopian och talangen Rasmus kommer att ta för sig väsentligt mer. Det är nog mer tveksamt om altmeister Larsson kan upprepa sin målskörd.

Ska bli intressant att se om ÖSKs Kim Olsen/Emra Tahirovic blir ett anfallspar att räkna med. Om nu Sixen Boström väljer att matcha de två tillsammans i en 4-4-2-uppställning. I övrigt är det svårt att hitta starka anfallskonstellationer i de allsvenska trupperna, vilket inte behöver betyda bristande offensiv kraft. IFK Göteborg, min favorit till guldet, ser t ex tunt ut anfallsmässigt men har en kollossal offensiv styrka i sitt mittfält. Så lagets ende anfallare av betydelse, Robin Söder, kommer inte att känna sig övergiven i den främsta eldlinjen.

Så här ser mina kandidater till "Allsvenskans starkaste anfallspar" ut:

1. Allbäck/Santos, Örgryte IS
2. Larsson/ Jönsson, Helsingborgs IF
3. Olsen/ Tahirovic, Örebro SK
4. Drougge/ Sjöhage, Trelleborgs FF
5. Oremo/ Dahlberg, Djurgården

Att det på papperet saknas starka anfallskonstellationer i 2009 års allsvenska trupper, betyder inte att årets skyttekung finns bland ovannämnda spelare. Det kan mycket väl bli en Ivan Obolo i AIK, en Fredrik Berglund i Elfsborg, en Anselmo i Halmstads BK eller varför inte Hasse Berggren i Gefle. Nej förresten, Hasse spelar nog i ett för dåligt lag för att kunna kandidera.

Mitt tips blir Alvaro Santos i hård kamp med Kim Olsen






0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida