torsdag 5 mars 2009

Inför den allsvenska seriestarten 2009/ 3

Räknar ni med att lockas med i någon tipstävling där det gäller att sia om slutställningen i den allsvenska fotbollen 2009? Då ska ni läsa den här bloggen som ger professionell hjälp. Som bekräftelse på professionalismen i förutsägelserna kan jag meddela att jag ungefär vid samma tidpunkt förra året tippade att nykomlingen IFK Norrköping skulle knipa det stora silvret, d v s bli tvåa.



Jag börjar med att ge besked om hur det kommer att gå för de tre nykomlingarna Örgryte, Brommapojkarna och Häcken. Det superba anfallsparet Marcus Allbäck/Alvaro Santos kommer att se till att Örgryte med glans klarar kontraktet. Jag tror rentav att anrika Örgryte kommer att bli tvåa i Göteborg efter Blåvitt, vilket i min värld betyder 9:a i Allsvenskan. I konsekvens med det resonemanget kommer alltså Gais och Häcken att bli sämre än 9:a, vilket i Häckens fall betyder 16:e och sista plats. Också för BP blir sejouren på nytt bara ettårig. I det längsta kommer man att fightas med Gais om att undvika nedflyttning, men det går alltså inte.

Därmed är placeringarna för de tre nya lagen klara:



9. Örgryte

14. Brommapojkarna

16. Häcken



När det gäller att rätt placera resterande 13 lag blir det litet knepigare men ett bra hjälpmedel är att placera lagen i någon av följande tre grupper:



1. Sämre än 2008

2. Lika bra som 2008

3. Bättre än 2008



Två lag är väldigt lätta att placera gruppmässigt. Mästarna Kalmar FF i Grupp 1 och Örebro SK i grupp 3. Kalmar kommer att erfara hur svårt det blir att nå resultat utan en måltjuv som Patrik Ingelsten och en klasspelare som Viktor Elm. Frågan är om inte också Rasmus försvinner under säsongen. Guldet kommer att bytas mot en medioker 6:e-plats.

Sett till hela säsongen 2008 talar allt för att ÖSK blir bättre. Trots den usla vårsäsongen, i varje fall de första tolv matcherna blev ÖSK 7:a. Med samma utfall, samma fördelning av vinster, oavgjorda och förluster, under de 12 första matcherna som under de avslutande 18 hade ÖSK nått 55 poäng och en 3:e-plats. Alla skador gör att jag ändå inte tror på det fina utfallet, utan ÖSK får nöja sig med plats nummer 4.

Förutom ÖSK räknar jag med att samtliga tre huvudstadslag, AIK, Hammarby och Djurgården blir starkare och därför tillhör gruppen "Bättre än 2008". För AIK betyder detta ingen placeringsförändring, liksom 2008 blir "Gnaget" 5:a. Anledningen till att standardökningen inte innebär ett förbättrad placering beror på att just ÖSK tränger sig före. Djurgården/Hammarby tar platserna 7 resp 8, vilket för båda lagen betyder tabellavancemang.

Därmed har så här långt i resonemanget följande tabellplaceringar klara

4. Örebro SK
5. AIK
6. Kalmar FF
7. Djurgården
8. Hammarby
9. Örgryte
13. Gais
14. Brommapojkarna
16. Häcken

I avdelningen "Sämre än 2008" placerar jag förutom Kalmar också Gefle, vilket tabellmässigt betyder 15:e plats i sluttabellen.

Den allra största gruppen blir "Lika bra som 2008". Där återfinns följande lag:

IFK Göteborg, IF Elfsborg, Helsingborgs IF, Malmö FF, Halmstads BK, Trelleborg.

Göteborg och Elfsborg är så nära "Bättre än 2008" att de tar platserna 1 och 2 i sluttabellen nu när Kalmar FF inte längre står i vägen. Allra mest osäker är jag på Trelleborgs standard. Om jag missbedömt laget så till den grad att de borde tillhöra övre tabellhalvan och alltså är "Bättre än 2008", så ber jag om ursäkt och förordar en gardering. Mitt grundtips blir ändå att Trelleborg hamnar på plats nummer 12. Garderingen ska då gälla att Malmö FF och Halmstad får flytta ner var sina steg från 10:e respektive 11: e plats.

Därmed är sluttabellen i 2009 års allsvenska klar. Så här blir det:

1. IFK Göteborg
2. IF Elfsborg
3. Helsingborgs IF
4. Örebro SK
5. AIK
6. Kalmar FF
7. Djurgårdens IF
8. Hammarby IF
9. Örgryte IS
10. Malmö FF
11. Halmstad
12. Trelleborg
13. Gais
14. Brommapojkarna
15. Gefle IF
16. BK Häcken

Vill avslutningsvis återigen påminna om att jag förra året tippade IFK Norrköping som ett topplag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida