söndag 8 mars 2009

Inför allsvenska seriestarten/ 5

När Sverige inom kort möter Portugal i EM-kval lär det inte finnas många allsvenska spelare med i startelvan. Kanske någon eller några i trion Anders Svensson, Daniel Andersson och Rasmus Elm. I truppen kan man dessutom tänka sig John Alvbåge, men knappast fler. Lagerbäck/Andersson kommer säkert i vanlig ordning att mest förlita sig till svenska spelare i europeiska ligor med högre status än Allsvenskan.

Annars visade landslagsturnén i västerled tidigare i år att det allsvenska stålet biter ganska bra. Det blev ju seger mot Mexico och en förlust mot USA som säkert undvikits med annat målvaktsval.

Hur skulle då ett rent "allsvenskt landslag" kunna se ut? En ren pappersprodukt visserligen, men ganska intressant att spekulera i så här veckorna före den allsvenska starten. Jag har ett förslag som inte ser så pjåkigt ut. Hör gärna av er om ni tycker att jag missat någon spelare eller övervärderat någon eller några av de uttagna.

Målvakt
John Alvbåge, Örebro SK

Högerback
Patrik Anttonen, Örebro SK

Mittback
Teddy Lucic, IF Elfsborg

Mittback
Mattias Bjärsmyr, IFK Göteborg

Vänsterback
Adam Johansson, IFK Göteborg

Mittfält höger
Stefan Ishizaki, IF Elfsborg

Mittfält mitt
Anders Svensson, IF Elfsborg

Mittfält mitt
Daniel Andersson, Malmö FF

Mittfält vänster
Rasmus Elm, Kalmar FF

Anfall
Henrik Larsson, Helsingborgs IF

Anfall
Marcus Allbäck, Örgryte IS

Med sju spelare av elva från Elfsborg, Göteborg och Örebro kanske också det här allsvenska landslaget visar var styrkebältet finns i årets allsvenska serie. Observera då att de många utländska spelare i de allsvenska lagen kan förändra styrkebilden. De finns naturligtvis inte med i mitt "allsvenska landslag".

4 kommentarer:

Klockan 9 mars 2009 kl. 06:45 , Blogger Oskar sa...

Stefan Ishizaki, Anders Svensson, och Teddy Lucic har precis gjort comeback efter att ha varit långtidsskadade. Marcus Allbäck har fortfarande inte spelat match pga skada under försäsongen. Elfsborgarna kan du kanske komma undan med med knappast Allbäck. Tror nog det är tillbaks till ritbordet för Förbundskapten Thörner. Nöjer mig med att besserwisseraktigt peka på felen och fegt undan hålla ett eget förslag på ren tidsbrist.

 
Klockan 9 mars 2009 kl. 09:10 , Blogger Bengt sa...

Jag har tagit ut de bästa spelarna och väger inte in skadeläget. Jag har planer på att i ett kommande "Inför allsvenska seriestarten" lansera Allbäck/Alvares som allsvenskans starkaste anfallduo Så Allbäck får se till att bli frisk

 
Klockan 9 mars 2009 kl. 09:11 , Blogger Bengt sa...

Förlåt Allbäck/Santos menar jag förstås

 
Klockan 10 mars 2009 kl. 00:36 , Blogger Oskar sa...

Allbäck/Santos är spännande men jag gillar nog Henk Larsson/Rasmus Jönsson bättre. För att inte tala om Kim Olsen/Emra Tahirovics eller Porokara/Olsen/Bassombeng.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida